Direktlänk till inlägg 24 juni 2010

Var finns kattfoten?

Av Solweig - 24 juni 2010 21:10

På en av mina hundpromenader gick jag och gnolade på Evert Taubes sång om Rönnnerdal, "gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol". Gullviva fanns det gott om där jag gick så även skogsvioler. Mandelblom har nog aldrig funnits så här långt norrut, men kattfot fanns det gott om på tomten i mitt föräldrahem. Men var finns dom här, kan inte komma ihåg att jag sett en enda kattfot sen jag flyttade till Jämtland. Är det jag som är blind eller finns det inte kattfötter här. Det är små söta blommor som man plockade som barn, det var kraftiga skälkar så dom höll för omilda barnahänder. Det är nog jordmånen som gör att det inte finns kattfötter på min tomt i alla fall. Här är det lera och inte samdjord.

   Bilden från Wikipedia, även nedanstående text.






Kattfot (Antennaria dioica) är en art inom familjen korgblommiga växter som är en ganska allmän växt genom hela det nordeuropeiska florområdet, österut förekommer den till Japan och Aleuterna. Dock har den minskat i modern tid. Även i fjälltrakter är den ganska allmän. Arten tillhör företrädesvis torr och grusartad jordmån, till exempel vägkanter och öppna skogsbackar. Kattfot odlas också som trädgårdsväxt.

Arten är en flerårig, krypande och revbildande ört, 3-10 cm hög. Utlöparna blir 2-5 cm. De basala bladen är 1-nerviga, skedlika eller rombiska 3–18 × 3–6 mm med grå ull på undersidorna, ovansidorna är kala och gröna. Stjälkbladen är linjära, 7–13 mm långa. Blomkorgarna sitter 3-7 tillsammans. Såsom namnet "dioeca" eller "dioica" säger, är kattfoten en tvåbyggare och har han- och honblommor på skilda plantor. De hanliga korgarna känns igen på brett avrundade, oftast vita holkfjäll, och deras mittblommor har ett blomfoder (pensel) av långa hår med tjock, plymlik spets; dessa blommor tycks vara tvåkönade, men pistillen är steril: dess fruktämne brukar sakna fröämne, och märket har endast till uppgift att utsopa ståndarnas pollen (liksom hos Petasites). De honliga korgarna har smalare, vanligen skära till mörkt rosa holkfjäll samt blommor med trådsmal krona och hårdare pensel av vanlig beskaffenhet med vita eller skära hår. Blomkorgarna är torra och kan användas som eterneller, bl a till "evighetskransar". Kattfoten blommar på våren och försommaren.

Örtståndet är avpassat efter torra lokaler. Eftersom stjälken och bladens undersida är vitluddiga; bladens gröna översida kan täckas därigenom att skivan vid mycket torr väderlek och å solöppna lokaler är hopviken längs mittnerven.

Kattfot är en älskad blomma på många håll och besjungs bland annat i Evert Taubes Sjösalavals.

 
 
Gerd w

Gerd w

24 juni 2010 22:16

Jodå, de finns i Jämtland också. Brukar finnas efter vägen vid Röringen bl a. Kanske lite tidigt för dom än.

http://www.jamtlandsbilder.dinstudio.se

 
Britta

Britta

25 juni 2010 16:26

Trevlig midsommar på er!
Hoppas ryggvärken har lugnat ner sig - ryggont är så...så...handikappande...
Hmmm, kattfot - försöker komma på om jag sett den häromkring men kan inte riktigt bestämma om jag verkligen gjort det. Måste kolla lite noggrannare på promenaderna.
Borde ju finnas här, här finns massor med sandjord -hur många sand- och grustag som helst på öarna.
Midsommarafton firas stillsamt här - ny-opererad Stina behöver lugn och ro.

http://www.oxberget.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Solweig - 9 juli 2017 11:44

Finvädret har återkommit och man har rensat och gallrat så nu är man ikapp med ogräset. En kväll i veckan tog vi båten och for ner på Näkten, det var nästan vindstilla så det var nästan perfekt. Vi körde långdrag och jag fick två öringar, den på bi...

Av Solweig - 2 juli 2017 21:22

Vi har haft några dagar med jättefint väder. Ingvar har slipat och betsat alla tre broarna, han har också fixat fönsterbräda i ett av köksfönstren som ingen hade. Själv har jag nästan hunnit rensa alla rabatter klart, sen är det bara till att börja...

Av Solweig - 19 juni 2017 20:30

Tiden går fort när man har roligt, säger man ju. Men ibland går det fort även om man inte har så roligt. Jag för en ojämn kamp mot ogräset. Det har ju varit så torrt tidigare att ogräset har inte växt så mycket. Men i fredags kom det regn och sedan...

Av Solweig - 12 juni 2017 21:30


Vi har ett växlande väder med små regnskurar med jämna mellanrum. Man blir inte direkt blöt men det hindrar ju solen! Jag rensar i kapp med ogräset. Ännu ligger jag efter, hoppas hinna ikapp innan fredag e.m. Då skall jag åka till Maggan och gräv...

Av Solweig - 8 juni 2017 10:42

Efter ett långt uppehåll skall jag försöka återuppta skrivandet lit mer kontinuerligt. Det har inte hänt så mycket under uppehållet. Maken har gjort sin sytostatikabehandking klar nu för två veckor sedan. Han mår så där, men det går ju inte göra...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards