Alla inlägg under december 2011

Av Solweig - 31 december 2011 10:19

    

Av Solweig - 30 december 2011 18:09

I dag har det varit en skön vinterdag, sol och ca -6. Vi har varit ut i naturen och njutit både jag och hundarna.

Varje morron har Tora och Linus en fajt, den slutar med remi dom flesta gångerna.

 

Efter fajten ligger dom och slappar, ser ut som om dom tycker att nu har vi gjort det vi ska!

Jag fick en amaryllislök av en av mina grannar i fjol. Den blommade med många stora fina blommor. Sen har jag haft den i källaren. Satte den i jorden i höstas, och se det kom efter ett tag upp två själkar med blomknoppar.

Nu när vi var nere i Sundsvall och firade jul föll krukan i golvet, den hade blivit sidtung. blomstjälkarna hade gått av, så jag kapade till dem och satte i en vas. Nu står dom och lyser. Löken har jag i en kruka och skall göda

för att få fina blommor ur den även nästa vinter.  

 

 Den röda är från en amaryllis jag har i köket, den blev också för tung och gick av.

   

Av Solweig - 28 december 2011 22:32

Har skottat gården varje morron, men det är inte slut, det blir skottning i morron också! I går snöade och stormade det hela dagen. I dag har det varit relativt lugnt men nu i kväll har det börjat snöa igen. Hundpromenaderna som jag sett fram emot har inte blivit som jag önskade. Bara en långpromenad har det blivit. Alla spår och stigar som vi trampar upp snöar och driver igen. Så det blir bara km långa promenader iget längre.

I kväll har jag spelat på V86, det blev 6 rätt, men inte någon storvinst. Pengarna tillbaka ca.


I morron skall vi handla och sen skall jag fara till Maggan och överlämna julklappar från kusinerna i Sundsvall.

Forden skall också besiktigas i morron.


Av Solweig - 26 december 2011 13:30

Nattens storm har vi hört, men den har inte gjort någon större åverkan på vår tomt. Det som hänt är att kulorna blåst av makens utejulgran!

Annars har det blåst av några träd i närheten och det ligger massor av ris och kvist från träden som blåst av.

Djuren har varit oroliga i natt, då speciellt kattorna. Men det kan möjligen också bero på att dom var inne hela dygnet i går då vi var borta. Lina har börjat löpa så hon är orolig av den anledningen. Det blir ju ett fasligt slickande.


Annars har det varit lugnt. Det är ju roligt att vara tillsammans med sina barn och barnbarn, men det är skönt att komma hem till sin egen säng också.

Vi köpte ett pussel till oss i julklapp så i går kväll började vi lägga, men det kommer säkert att räcka hela jul och nyårshelgen.


Nu ser jag fram emot en lugn nyårshelg, med en utetemperatur som gör att man kan vara ute. Då skall vi göra långa sköna promenader.

Det behövs aktiviteter för dom här damerna om dom inte skall vara för stökiga.

 


Av Solweig - 25 december 2011 19:46

Vi drog till Sundsvall på julaftons morron. Ingvar till sin dotter Hanna och jag till min dotter Maria.

hos Maria åt och drack vi och hade det gott. Julklappar utdelades i vanlig ordning, alltför sent enl. Alexander som tyckte att det skulle utdelas julklappar klockan två senast tre på e.m

 

Alex hade kollat in ett rätt stort paket som han var säker på skulle tillfalla honom. Men hur fel det kan bli, det innehöll en TV till syster Sara!

 
Men det var många paket att öppna för Alex ändå. Så jag tror han var nöjd.

 

När paketen var öppnade började jobbet med att montera Legot. Där fick Alex hjälp av storebror Niklas som är en fena på Lego.

 

Sara hade en rolig stund med Postkodmiljonärens frågebok.

Efter allt Legobygg tog bröderna en vilostund framför TV:n.

 

Tora tyckte att julafton var bland det jobbigaste hon upplevt, oj så trött hon blev. Inte fick hon några julklappar heller! 

   

Alexander var nog ganska nöjd över  julaftonens klappar.

Juldagen var vi över till Alnön och Hanna och Oskar där jullunch serverades.

 

 
Lilla Olle fick ingen mat men var glad ändå!

 

Av Solweig - 23 december 2011 18:24

Hade besiktningstid fär min lilla bil i dag.  Besiktningen ligger intill köpcentrumet. Så mycket folk, alla hade tydligen väntat till sista dagen med att handla. Jag skulle köpa frimärken på Coop och hittade nästan ingen parkering.

Långa köer i kassorna, tur att man inte behövde stå där. Besiktningen gick inge vidare hasde en dålig spindelled fram, så det blev ombesiktning.

Av Solweig - 21 december 2011 15:43

Varje promenad innebär en extra kraftansträngning i djupsnön.

 

Vi har trampat upp smala stigar som man skall balansera fram i.

Visserligen kör skotrarna som galningar kors och tvärs, men det är så mjukt så i deras spår är det inte nått vidare att gå. Sen riskerar man ju att bli överkörd när dom kommer. Farten är på max, snön bara yr runt om.

 

Men hundarna gillar snön.

Dom springer fram och tillbaka hela tiden, jag kan ju inte komma fram lika fort som dom så dom måste vända och komma tillbaka till mig för att kolla om jag är med.

   

Av Solweig - 20 december 2011 23:03

Det bara snöar, kattorna vill inte gå ut. Gör dom det ändå är dom inne efter en kvart. Som tur är kan Linus avreagera sig tillsammans med Tora. Dom fajtas varje dag, det är Linus som börjar. Fia bara sover, mest hela dagarna.

Själv har jag nu skottat gården fyra dagar i sträck. Börjar bli less!   

Gator och vägar är moddiga, speciellt inne i stan. Vi har bättre snöröjning på vår villagata. Den har dom skottat varje morron dom senaste dagarna.

Hundarna har ju inget emot snön. Dom plöjer sig igenom snödrivorna, fast skulle vi gå långt blev dom nog trött. Nu blir det inte så långa promenader i snö utan vi går efter gatorna. Det tycker ju jag är jättetrist, hundarna måste ju vara kopplade. Så därför hoppas jag att det blir tö snart så att snön sjunker samman.

 

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Skapa flashcards