Alla inlägg under maj 2014

Av Solweig - 28 maj 2014 22:35

I dag har det inte varit så mycket till aktivitet här hemma. Jag gick en morronpromenad på en och en halv timme. Sedan var och handla mitt i dan, Ingvar hämtade skidskyttebussen som han lånat för att åka till Norge med morron.

Jag har dammsugit min bil, men annars har jag tagit det lugnt. Måste ha en vilodag mellan arbetsdagarnma i trädgården.

I går klippte jag gräsmattan och rensade jordgubbslandet en gång till. På kvällen var jag in till stan på träff med KK. Vi hade tipspromenad i Bjärkbackaparken. Vann en burk hundmat. Efter det fika och samvaro med kompisar.


Måndagkväll var vi ner till granne Gerd som har fyllt år på uppvaktning, Trevligt!

Av Solweig - 25 maj 2014 11:21

Det var torrt, men nu är det inte torrt längre. Det har säkert regnat minst 30 mm de senaste dagarna och det regnar fortfarande. Hade turen att hinna ut med vovvarna i en paus i regnandet. Tur man inte har någon uteaktivitet på agendan!


Hoppas bara att det blir uppehåll på tisdagkväll då det är promenad i Björkbackaparken som gäller. Inte så kul i regn!


Annars har jag inget planerat för nästa vecka. Har ju satt i trädgårdslandet och även satt potatisen. Så  för den delen är ju regnet välkommet.

Maggan och grabbarna kommer väl på e.m det är ju morsdag och då brukar vi göra så.

Av Solweig - 24 maj 2014 18:28

Nu blev vi jätteglada och stolta då Jackdow´s Orvar Onyx (Zorro) tog sitt championat i Österbybruk, två år och 16 dagar gammal!

 

Ett stort Grattis till ägare Lillemor som ställer honom så bra.

Av Solweig - 19 maj 2014 22:40

Maken for upp till jaktstugan på fredag så jag passade på att bada hundarna. Julia har jag badat förut men eftersom hon har haft mjäll vid svansroten så skulle hon badas två ggr i veckan. Nu har jag inte badat henne så ofta men en gång i veckan. Tora har jag inte badat på länge, minns  inte sist.

På lördag hade vi skiftande väder tidvis varmt och så gick solen i moln och då blev det inte så varmt. Maggan kom mitt i dan. Hon skulle göra en annons, men hennes dator är så trög så hon använde min.

Vi fikade och umgicks. 

Söndag var jättefin vi åt middag ute, det var för varmt på glasverandan.

  

I dag har jag satt plant och frö. Kommer att fortsätta i morron, det har regnat lite i kväll så det behöver kanske inte vattnas.

Undrar om det duger med dylika prydnader i lådorna? Det är min 16 år gamla Fia som trivs i balkonglådan vid köksfönstret. Hon har alltid använt den som tillflyktsort när det varit hundar på gården. Hon känner sig säker i lådan.

 

Av Solweig - 17 maj 2014 22:20

Tänk att det äntligen kanske blir lite värme så att gräset växer. Det har ju stått stilla med all växtlighet då det varit så kallt.

Har städar husvagnen.  Satt om spetspaprika och även satt gurka.

Magga var hit mitt i dan så vi fikade lite, Vi var också ut på en liten promenad med alla hundarna. maggan väntar valpar på en tik som är hos fodervärd, men det drar ut på tiden. Hoppas att det blir i helgen i alla fall.

Maken är ju uppe i jaktstugan så han kommer inte hem förrän sent.

Av Solweig - 15 maj 2014 22:10

I dag har det varit en hel del aktivitet i huset. Maken har varit frånvarande. Han for klockan 07.00 i morse och kom inte hem förrän vid 16.00 tiden. Fiske var det som skulle göras, en fisk blev det!

Själv har jag tvättat, bakat matbröd och plockat nässlor. Nässlorna skulle bli soppa, men det var inte bara att plocka och koka.

Det blev ett hiskeligt rensande och plockande innan man kunde använda nässlorna. Men det blev soppa till slut. Den är ju bland det nyttigaste man kan äta. Innehåller massor av c vitamin, järn och en hel del annat.

Hade hundarna med mig när jag plockade nässlorna, dom var så snälla satt och väntade när jag plockade.

I kväll har jag varit på föreläsning av Canis, om klickerträning. Jätteintressant. Man behöver insperation.

Skall börja träna Tora i Rallylydnad. Julia skall jag testa agility med, är inte säker på om hon är road av det men vi får väl se.

Av Solweig - 12 maj 2014 17:16

I dag har jag klätt av rodedenron, som jag har haft inklädd i säckväv hela vintern. Har också täckt av min murgröna som varit ute hela vintern och klarat sig!


Vi håller på att tömma dammen, vattnet är så smutsigt då det fallit ner så mycket skräp och löv under vintern.

Vi brukar tömma och rengöra för att det inte skall bli så stor algväxt.


Har också varit och hämtat Linas urna. Hon skall få sin sista vila här hemma på tomten.



Av Solweig - 10 maj 2014 18:45

Jag och hundarna har varit på kosläpp på en lantbruksskola vi har i närheten som heter Torsta.

Tyckte det var en bra social träning för hundarna. Massor av folk, barn och hundar. Samt en massa råmande kor.

Julia tyckte dom var stora och levde rövare, så hon skällde på dom. Tora tyckte hela arrangemanget var jobbigt.

Hon är ingen älskare av massor av människor. Men det är nyttigt att vistas i dylika miljöer ibland. Tror att det blir för sällan, dom blir för otränade.

 

Det var svårt att fota då det var så mycket folk i vägen.

Men några bilder blev det. 

 

Maggan och grabbarna var där också!

Det är massor av blåsippor efter våra hundpromenadväger här omkring. Tänk om det blev varmt så grönt det skulle bli. 

 


Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards