Alla inlägg under maj 2008

Av Solweig - 31 maj 2008 23:52

Det var ett helt underbart väder att sitta vid sjön och se ut över vattnet, det var också allt man fick förutom fikat förståss. Tji fiskar ville nappa.

Hade inte väntat nån storfångst men nån enda kunde det väl blivit.

Väl hemma har jag satt i trädgårdslandet och vattnat. Det är snustorrt.

Sedan satt vi på verandan och njöt.

Det enda som stör är skitlukten som kommer från våra odlande bybor.

Har aldrig varit som nu, tidigare år har det varit nån gång men inte så nära oss. Har varit bra under dagen, då bara häggens doft fyllt våra näsor, men nu i kväll började odlarna sprida igen! Då gick vi in på verandan och stängde dörren.

Nu skall jag gå och inta ryggläge. Skall vara mormor  i morron, Maggan åker till Trondheim och hämtar en hund som varit på parning i Oslo.



Av Solweig - 31 maj 2008 16:19

I går kväll var vi på en jättetrevlig fest med Brunflo Lions och Östersunds Lions på Bye brygga, mitt emot Brunflo på andra sidan Brunfloviken.

Där har man gjort iordning en jättestor brygga, satt upp en stor timrad loge (som vi satt och åt i) badtunna, toa, samt en annan stuga. Allt har byborna i Bye fixat tillsammans och där har man sina fester och andra aktiviteter. Vädret var ju toppen över 20 grader på kvällen.


Tidigare på dan var vi in till stan, vi skjutsade in Linda som skall vara hos en kompis tills på måndag då hon åker hem till Göteborg.

Jag passade på att gå in till optikern och prova in nya glasögon, så bara jag kan bestämma mig för vilken båge jag skall ha kommer hela kalaset att kosta ca 8.000 kr, man kan ju hålla sig för skratt! 

Men man har inget val, endera så skall man se vad man gör eller så inte!


I dag har vi satt potatis. Det är fortfarande varmt och skönt så nu i kväll sakll vi ta en termos med kaffe och fikabröd och fara bort till en sjö inte så långt härifrån och se om vi kan lura upp nån Öring.



Av Solweig - 29 maj 2008 20:05

Vi som bor på landet har ju nöjet att få vårluften parfymerad med flytgödsel. Men det får man ju ta, bönderna måste ju också få leva, man talar ju om en levande landsbygd.

Men ibland kan man hålla sig för skratt!

I dag vid lunchtid skulle jag rasta Lina för att sedan åka till stan och få mina glasögon lagade. Vi gick upp på gärdena bara en bit ovanför vår tomt. Lina sprang ju kring men inte så långt från mig. Vi gick en gammal körväg som går mellan två gärden.

Man har hållit på att dika efter vägen så det står en grävmaskin på sidan om vägen. Men det var värre än så upptäcket jag när Lina blev kvar vid maskinen. När hon kom på inkallning luktade hon som en gödselstack. Hon hade rullat sig i flytgödsel som dom spillt bredvid grävmaskinen. Så det var bara raka spåret in i duschen.

Jag fick klä av mig och göra en riktig helrengöring av hunden.

När det var gjort började hon fälla, det skall hon göra nu men det blev lite akut, tack vare badet.

Sedan gick det inte laga glasögonen så det blir till att köpa nya.Suck

Skall åka in i morron och prova ut nya, det är lika bra att ta tjuren vid hornen.

I kväll har jag använt kardan på Lina men det yr hår fortfarande om man tar i henne. Det kommer att ta dagar att få bort all underull.


Husses två döttrar kom hit i dag, dom skall ligga här i natt.


Nu skall jag sätta mig på verandan och bara njuta (det luktar mindre där) av en underbar kväll, det har varit över 20 grader i dag

Av Solweig - 28 maj 2008 23:20

Satt framför datorn och tyckte att jag såg så klent,det var rätt så förståligt,  det blev ju fel vinkel, dom små byglar som vilar på näsryggen , en av dom var borta, mina glasögon hade gått sönder. Detta har hänt minst fyra ggr sen jag köpte glasögonen. Tur att man har ett par gamla kvar som man kan använda.


Jag har en liten Ask som jag fått från Roslagen, med den kom också dessa vitsippor. Här växer inte vitsippor vilda, här finns bara blåsippor.


Har rensat jordgubbslandet i dag så nu är det bara att vänta på gubbarna!

Här på verandan äter vi nästan alla våra måltider nu. Det har vi gjort sen i april, är det bara sol så blir det varmt och skönt även om det är kallt ute.

I dag var det nästan för varmt. Men det går ju öppna fönstren.

Av Solweig - 27 maj 2008 22:22

I kväll var det lite för mycket som distraherade Lina på kursen. Hundar som skällde, nästan hela tiden. Hundar som sprang omkring.

Hon är ju inte så bra på att avskärma sig från omgivningen.

Skall åka ner till Slansve och köra de moment som hon kan i ostörd miljö, så får jag se hur det går.

Hon är ju inte ljudkänslig i alla fall. Berörs inte av glassbilen som stannar här utanför varje måndag e.m

Skall kolla skott nån trosdag då vi har skotträning på klubben.

Men det blir först om två veckor eftersom jag inte har möjlighet dom kommande torsdagarna.

Av Solweig - 27 maj 2008 17:30

Köpte en transportbur till kattorna i slutet av april. Maggan fick låna den i helgen när vi var till Sundsvall. Det visade sig att stängningen var kass. Det gick inte att "låsa" den riktigt. Jag var tillbaka med den i morse. Skall få en ny i slutet av veckan. Dom hade ingen hemma just nu.


När Lina och jag var ute och gick kom vi förbi en skogskulle som är full av gullvivor. Tog en bild.


Många har ju problem att få blommor att växa i sin trädgård.

Här tittar domaren närmare på Jessicas vovve Mio i Sundsvall. Tyvärr såg jag inte hur det slutade. Bra hoppas jag!

Av Solweig - 26 maj 2008 21:52

Efter Linas morronpromenad och lite fika bar det av till Vet. Maria på Frösön, för vaccination av kattorna, andra sprutan. Så nu är dom klara att hyra in på pensionat!

Det var ett hiskeligt jamande hela vägen både dit och hem. Dom är inte vana att åka bil. Man såg hur glada dom blev när jag släppte ut dom hemma i hallen.


Har klippt lite gräs i dag och lagt på sandrabatterna. Det har ju inte växt så långt överallt, men på en del ställen var det ganska långt.


Gerd och Solan var in på fika på e.m


I kväll har jag varit på medlemsmöte på BBH.  Satt som sekreterare.

Vi fick också information om  hundfoder av Annika Lejon På Djurmagasinet.

Hon visade också hur man kunde klippa klor utan att klippa i pulpan.



Av Solweig - 25 maj 2008 20:42

Vi har varit i Sundsvall på hundutställning. Först ut var Lina, hon gillar ju inte innomhusutställningar, men var ändå jätteduktig.

Men vad hjälper det? Hennes rygglinje är ju som den är, hon är lite kutryggig. Det får hon 2:or för varenda gång. I övrigt får hon jättefin kritik. Allt är så bra!

Nu skall jag cykelträna med henne får se om det ev. kan påverka hennes rygglinje.

Träffade Ann-Mari och Rolf Johansson från Krösaskogens kennel samt Kari och Flora från Fåker. Flora blev BIR i dag.

Dotter Maggan fick Cert och BIR på Olli.

Träffade också Jessica Persson, det gick bra för henne också.


Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards