Alla inlägg under september 2013

Av Solweig - 29 september 2013 21:46

I dag har vi jobbat i trädgården hela dagen, vi har klippt ur alla träd och buskar mer eller mindre. Det blev massor av grenar till slut. Sedan har vi tagit bort två riddarsporrar som var för stora att ha i den rabatt dom stod i.


Vi har också tömt växthuset på tomat, gurka och squashplantor och spolat alla tomma krukor med högtryckstvätten, så nu är dom rena till nästa års planteringar.


Det har varit sol och ganska varmt så det har varit skönt att vara ute och jobba.

Det som återstår är att binda upp och täcka. Men det får vänta tills det blivit kallare ute.


I morron skall jag in till stan och handla och då skall jag köpa lite påskliljelökar och sätta.


Av Solweig - 28 september 2013 10:34

Hela dagen ett trist duggregn tillsammans med blåsväder gjorde att man inte var ute annat än under hundpromenaderna. Men dom blev tre denna dag då maken behagade att dra hemifrån mitt i dan och inte återkom förrän vid 18.00 tiden.


Så det var bara att dra på sig regnkläder och gå ut. Hundarna bryr sig inte om att det regnar så smått, det vill till större skurar innan dom tycker att det blir blött.


När maken äntligen kom hem medhavde han denna varelse på över 1 kilo.

 

Av Solweig - 26 september 2013 18:36

Ruskigt och kallt med blåsväder som gör det ännu kallare. -3 tidigt i morse. Men solen har lyst på oss i dag så det har sett fint ut om man varit inne!


Vi har varit och handlat, det tog massor av tid då vi träffade gamla bekanta  utanför nästan varenda affär vi var in på. Men det är ju jätteroligt att träffas, synd bara att man är så dålig på att besöka sina gamla arbetskamrater t ex.


När vi kom hem tog jag itu med kruktömningen ute. Har tömt nästan alla krukor. Bara fuchsiorna som jag lämnade någon dag till. Krattade bort löven på framsidan också, dom blåser runt aoch lägger sig framför bron. Det är så trist!


Fick bekräftelse på tävlingsanmälan till Sundsvall den 13 oktober i dag. Det är ju 14 västgötar som ställs, står det på bekräftelsen fast i ringfördelningsbrochyren står det 13 så man vet inte, undrar vilkt?

Det är 7 hundar före Julia, hannar och juniortikar. Spännande! Jag åker ensam då Maggan ställer både lördag och söndag Jag och hundarna skall bo på hotell lördagnatt.

Skall också passa på att besöka släkten där nere och gå på IKEA.

Av Solweig - 25 september 2013 19:18

Så har alla dalior frusit, jag har tagit in knölarna så att dom får torka upp. Sedan får dom ligga i matkällaren tills våren kommer.

Fuchsiorna har också frusit, dom skall jag klippa ner och ta in i matkällaren i morron. Sedan skall alla andra krukor med sommarblommor tömmas. Inte minst växthuset. Brukar bli en ansenlig hög innan man är färdig.

Vi har testat viltspår på Julia för första gången i dag. Hon gick en bit, men hon fattar inte riktigt vad vi vill att hon skall göra. Sedan tog husse Lina och lät henne gå samma spår fast hela, Julia gick bara en bit. Lina gick som en raket hela spåret, hon är jättesäker.

Vi måste lägge några spår till henne innan det blir snö. Nästa år skall jag se till att hon får testa att ta ett championat i viltspår.

Julia skall jag träna på korta slingor.

Av Solweig - 20 september 2013 20:03

Äntligen har jag fått till väven så att det går att börja väva!

Nu sitter jag och vet inte vad jag skall väva för färg på mattan!


Maken har hållit på att renovera skorstenen i två dagar, han har haft tur med vädret, trots att det har regnat mycket i norrland så har det varit ganska lite just här.

Maken jagar som vanligt i helgen så vi får roa oss bäst vi kan här hemma.


Tänk vad tiden går, detta är Tora när hon var jätteliten. Nu väntar hon sin andra valpkull.

    

Det är inte jag som skall ha den valpkullen utan hennes uppfödare Anita.

Det kommer att bli tomt när hon är borta så länge. Julia kommer att sakna sin mamma, hon är väldigt fäst vid sin mamma.

Av Solweig - 19 september 2013 09:34

Tömde jag ur regnmäteren i går förmiddag. Men sen blev det inte så mycket mer. I dag är det skyit men ännu har det inte regnat.

Tog in blommorna från min morsdagsros i går. Dom blir ju så illa anfrätta av regnet. Dom lär väl inte stå så länge, men vi får väl njuta så länge det varar.

 

I dag måste jag ta itu med vävstolen. Har inte gjort färdig väven för vävning. Det har inte kännts som viktigt att sitta i källaren när det varit fint väder. Men nu är det betydligt mer lockande!







Av Solweig - 17 september 2013 21:17

Nu är det slut på värmen, man har plockat fram vinterjackan. Var ut i växthuset och tog in tomater och gurka.

 

I morron skall det bli regn har SMHI lovat och sådana löften brukar dom hålla. Nu i kväll har jag varit på styrelsemöte på Föreningsarkivet, en trevlig styrelse.

Hade ju tänkt tvätta fönster men det har jag inte gjort, får se om det blir uppehåll nån dag så det går. I dag var det nästan sol en stund på eftermiddan, så man vet aldrig, det kan bli bättre nån dag.

Ringde syster i dag, det var så länge sen vi talades vid. Hon har ju blivit mormor igen till en liten Vilja.


Av Solweig - 16 september 2013 10:38

Så var det slut på det fina höstvädret! I dag har vi spöregn och blåst, som vanligt höll jag på att tillägga!

Men det är inte annat att vänta denna tid på året här uppe. Jag hackade i alla fall upp all potatis i går så nu är det gjort. Skall gräva igenom landet när det inte regnar. Vi tog in ärtor också i går, det blev ganska mycket.

Nu är det bara rödbetor och morötter i jorden. Lök finns det också ett par men vi har nästan använt upp all lök jag satte, det var inte så många.

Får väl ta in tomater och gurka också, det blir för kallt på nätterna ev. även dagtid nu.



Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Skapa flashcards