Alla inlägg under juli 2010

Av Solweig - 28 juli 2010 21:57

I dag har vi haft riktigt sommarväder. Jag  gick långpromenad med hundarnba på morron, det var nästan för varmt redan då. Väl hemma tvättade jag mattan till husvagnen som Tora kräktes på i Sundsvall. Efter det har jag klippt gräsmattan. Det tar minst ett par timmar att klippa gräset på vår tomt. Ändå har jag gjort ganska många rabatter som tar plats. I dag körde jag med uppsamlare så det blev 4 skottkärror fulla med klipp.

Maken kom hem på e.m.  han har varit i jaktstugan och fixat inför älgjakten.

Av Solweig - 27 juli 2010 22:58

I kväll var det final i agilitykursen. Det har varit en jättetrevlig kurs. Skulle ha varit mycket längre tyckte nog alla vi sm deltog. Min lilla Tora har gjort framsteg, men en sak har jag lärt mig. Man får inte forcera henne, hon måste själv komma på att detta vill jag göra.

Men jag tror att hon kan bli en riktigt duktig agilityhund med rätt träning. Frågan är om jag klarar av att ge denna "rätta" träning?

 

Annars så har jag varit och uppvaktat granne Solan som fyller år i dag.

Maken for upp till jaktstugan mitt i dan, där skall det ställas inför jakten.

 

Av Solweig - 26 juli 2010 21:38

I dag har det varit duggregn och blött hela dan. Vi skulle ju torka förtältet som var jätteblött efter söndagens ösregn i Sundsvall. Vi var ju tvugna att packa samman allt på söndagsmorron, trots spöregn.  Efter sedan vi packat for vi ut på Alnön och hälsade på Ingvars dotter Hanna i deras nya hus. 


Det regnade fortfarande så jag rastade hundarna lite snabbt innan vi for vidare tillbaka mot Birsta. På vägen in var vi in till Maria i Johannedal och kollade hennes nya lägenhet. Hon har inte flyttat in ännu. Badrummet håller på att bli renoverat så innan dess bor hon kvar i sin gamla lägenhet.


Sedan  var det Birsta och K-Rauta som var målet. Vi skulle köpa en ny fontänpump till dammen. Den gamla la av i förra veckan. Vi slog på stort och köpte en med vattenrening när vi ändå höll på. Så nu ser jag fram emot att slippa rensa dammen varje vår. Skräpet som blåser ner, typ löv måste man ju ta bort men  annars skall det bli rent av filtren.

Vi hade tänkt stanna efter vägen hem och fixa middag, men nu for vi hem och åt när vi kom hem. I natt vaknade man av att det small, det var åskan som gick. Ingvar var upp och kollade, han älskar åska!!


Lite bilder från bröllopet i lördags, Tre "fiskargubbar"

  



Pappa Bosse läser en dikt till sin dotter i sann Alf Henriksson stil där alla orden börjar på f. Lång och rolig var den!

  

Emmas bror Björn med fru Johanna var också med, här under minglet efter vigselkn och medans vi väntar på att få gå och äta.

  

Av Solweig - 25 juli 2010 20:44

Nu är det gjort, Emma och Cristopher har gift sig.

  

Det ser ut som det snöar, när alla kastade det risgryn som varje deltagare fick i en liten påse vid intåget i kyrkan.

  

Ett vackert par.

Fler bilder kommer när jag orkar sätta in och redigera.

Av Solweig - 23 juli 2010 18:47

Tora och jag var på utställningsträning hos SKK lokalt i går kväll. Tora behöver hur mycket träning som helst och det behöver matte också. Nästa utställning, Svenstavik blir en test på hur vi lyckats. Vi fick nummerlapparna i dag. Det är 11 västgötaspetsar anmälda. så det blir konkurans om placeringarna.


Av Solweig - 20 juli 2010 23:03

Tora har lärt sig agility så bra. Måste säga att hon är duktig. Vi skall fortsätta att träna hinder för hinder. Har ju inte tänkt börja tävla med henne, men agility är en jättebra aktiveringsform och det kräver stort samarbete mellan hund och förare. Därför gillar jag agility.

Sedan skall vi återta viltspårträningen. Hela augusti skall vi läga spår och träna. Hoppas också att husse kan hjälpa till med skotträningen. Annars får vi väl gå till älgskyttebanan, där samlas älgskyttarna inför älgjakten och skjuter in sina gevär. Så där smäller det rätt bra.

Tränar inför nästa utställning också. På torsdag är det träning på SKK här. Skall dit för att träna tillsammans med andra hundar. Det är jättenyttigt att träna med störning.

Hoppas bara att det är hyfsat väder. Får väl se hur mina brudar ser ut till Svenstaviksutställningen, Lina kammade jag ju ur i Gällivare, nu är det Toras tur. Har kammat bort massor på bakdelen, sen lär väl resten fara också.

Så är det med tikar, dom är inte i päls särskillt många månader.


Av Solweig - 19 juli 2010 22:13

Nu måste vi på plan och träna i morron bitti. Det är kurs på kvällen. Förra tisdan gick åskan så då blev det ingen kurs.

Annars går reparationer och målning framåt om än sakta. Men det blir snyggt!!

Skall ta en bild och sätta in.

Själv har jag samma sysselsättning som Anita, kör in ved. Man hinner tänka ut en massa medans man håller på med sånt! Har dragit en del ogräs i trädgården också.

  

Av Solweig - 18 juli 2010 09:36

Alfta blev en plump i protokollet för Tora. Hon ville inte visa upp sig i går. Var som en "fjantpåse" hoppade och bet i mina byxor. Stod en sekund sen satt. Endera var det värmen, för det var tropiskt varmt eller så var det matte som inte lyckades få henne konsentrerad. Det blev en slät 1:a och 2:a i konkuransen. Men man skall väl inte tro att man skall bli placerad jämt!

  

Här står vi tillsammans med Ulrika och hennes Stella, som vann över oss.

  

Kim och Nora blev BIR och BIG 2:a.

Annars var det en jättetrevlig dag. Varm så det förslog, men det tyckte vi var som att komma till södern, här har vi ju inte haft så varmt. Det är lättare att stå ut i det svala hemklimatet då man svettat upp sig i "södern".

  


Maggan och Olli´s blev BIM. GRATTIS!

Ett stort grattis till Beatrice också som fick Cert på sin Dansk/Svenska gårdshund i går i Alfta.

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards