Alla inlägg under juli 2013

Av Solweig - 28 juli 2013 17:48

Vi har ju haft en riktigt skön vecka så när det kom ett åskväder i går var det nästan skönt. Det rensar luften.

Nu i dag har vi klippt häcken mot gatan och sedan har jag klippt gräsmattan medans husse kollar fotboll.

Jag klarar inte av att höra alla komentarer som fälls så därför får han titta ensam.



Av Solweig - 27 juli 2013 14:20

Det har varit så dåligt  väder under juli så vi har inte varit ut med båten och fiskat en enda gång. I tisdags när vi ätit middag tog vi  töserna i bilen och åkte ner till Pilis. Lina som ju nästan bodde i båten första sommaren hon var hos oss har ju stor båtvana. Julia däremot som aldrig åkt båt, hon var lite brydd i början.Men efter hand så gick det allt bättre.  Tora är ju så nyfiken så hon skall ju undersöka allt som finns, och helst skulle hon ju vilja vara i vattnet. Hon har ju börjat att varje gång vi går över en bäck skall hon ner i vattnet och sen går hon fram och tillbaka i bäcken och myser.

Lina hon ligger och njuter.

 

Tora går hela tiden runt.

 

 

 

Julia sitter hois matte och tar det lugnt.

 

 

Fisket blev kanske inte som vissa tänkt sig. Jag fick tre abborrar maken ingen!

Men vi fick en skön kväll på sjön och fikat var gott!             

Av Solweig - 23 juli 2013 09:47

Så har vi då äntligen blivit kvitt kylan,regnet och blåsten. Man blir så mycket gladare till sinnes när solen skiner.

Har återtagit rensningen i trädgården, har snart bara en rabatt kvar.

I natt var det kallt, bara + 4 grader, jag satte in kupévärmaren i växthuset. Skall mina tomater någonsin bli röda vill det nog till att det är varmt. Det har ju varit kallt så länge att i år kommer det att bli sent trots att det var så varmt i maj.

 

Jordgubbarna börjar också bli röda, fast det går sakta. Mycket blommor är det i alla fall.

Vi håller på att fixa till verandan, när det regnar mycket blir det blött intill verandaräcket, det rinner efter glaset som sitter på utsidan. Så nu sätter vi en dropp-plåt som förhindrar att vattnet kommer in. Sedan skall vi äntligen skära in mattan som ligger på golvet.

Nästa projekt är att rengöra två utetrappor och sen olja in. Vi hade tänkt renovera fönster i sommar men det hinns inte med. På grund av det dåliga vädret halva juli har man ju inte kunnat måla något utomhus.

Mina tre väsgötaflickor, tre olika typer!

 

Lina rätt högbent och mycket vit.

 

Tora som är mycket grå och ordinär i storlek, kisar alltid på foton ute. Men hon har jättefina ögon!

 

Julia, lågställd röd och något vit.

 


Av Solweig - 20 juli 2013 17:20

I morse följde jag och hundarna med husse ner till Pilis för att ösa ur en båt vi har liggande där. Det har ju regnat så mycket de senaste dagarna. Jag och hundarna gjorde en lite längre promenad. Det duggregnade men var ingen vind. Sedan när vi kommit hem började det blåsa och tidvis har det nästan varit storm.

Det har slutat regna men det är olustigt ändå.

Nu hoppas jag att det slutar blåsa också. Vädermännen har lovat bättre väder till veckan, så man hoppas att det blir så.

Gräsmattan börjar vara i behov av klippning, men det går inte förrän den torkat upp.

Hade också tänkt försöka göra klar rabatten jag håller på att rensa ur.

Av Solweig - 18 juli 2013 11:07

I går var vi ner till min dotter Maria i Vattjom (Matfors). Det skulle vara så dåligt väder här hemma så dagen var väl lämpad att fara bort på.


Nere hos Maria var det varmt och faktiskt lite sol. Konstigt att det skiljer så mycket, det är ju inte så långt bort 15 mil ca. Maria och Kennet har köpt ett gammalt hus som dom håller på att fixa iordning.

Det är ju naturligtvis massor att göra, men om man vill så är det ju ofta ganska roligt. Nu var vi där och hindrade dom en hel dag! Tur för dom att vi inte är dit så ofta just nu. Semestern blir ju alltid för kort när man har massor att göra.

Tog några bilder, men eftersom huset ligger högt är det svårt att ta från nersidan.

 

Ingången ligger innåt gården. Det står flera stora tujor på framsidan.

 

Denna sida vätter mot söder. Det är en slänt som gör att det är svårt att få en bra bild.

 

Huset har stått tomt några år så det var rätt igenvuxet överallt. Kommer att ta mycket arbete innan allt är iordningställt.

 

Här diskuterar männen hur...

 

Av Solweig - 15 juli 2013 18:23

Nu börjar det vara nog av ruskväder, nu vill jag ha lite sol.

Jag skall ju ta bort plantor i rabatterna, det kan man inte göra i spöregn.

Det behövs värme om tomaterna skall mogna i växthuset, gurkorna växer så sakta också när det inte är varmt.

Det är mycket som behöver värme faktiskt, allt i trädgårdslandet , men även jordgubbarna .

Julia har tappat sin päls och nu undrar man hur hon ser ut till Svenstavik!

En annan undring man har är, när tänker Tora löpa nästa gång. Hon löpte i mitten av november-12 senast och det är ju snart 8 månader sen!

Hon har ju varit ojämn i löpningarna tidagre också, men inte så här mycket.



Av Solweig - 13 juli 2013 10:56

Att ha trädgård innebär att man aldrig är arbetslös. Det finns alltid att göra. Men min trädgård skulle behöva flera som jobbade, har visserligen en till men han gör inte rensning och det är det största arbetet.

 

Men man får dagarna att gå i alla fall.

Min smällspirea höll på att dö i vintras, det var bara några grenar som hade liv, dom grenarna hänger över en pion vilket ju inte är bra. Nu kommer det nya skott från roten så i höst klippper jag bort dom gamla grenarna.

 

Hurdalsrosen var också illa åtgången av vintern, men den har tagit sig och blommar jättemycket.

 

Jag sätter ju frön för att fixa mina amplar och krukor varje år, så även i år.

 

Annars så har jag dalior som kommer år från år. Detta är sommardalior som jag spar.

   

Fuchior som är jättegamla, vet inte hur gamla, kanske 10-15 år.

 

Det fanns fyra pioner utanför verandan när vi köpte huset för 16 år sen dom finns kvar och blommar snällt.

 

Dammen gjorde vi om för ett par år sen, i den finns bl.a två näcrosor som övervintrar där och blommar varje år.

 

Tora och Julia är så lustiga, när jag jobbar i rabatterna ligger Tora i rabatten bredvid medans Julia försöker hjälpa till genom att bita av diverse strån och själkar.

Det går inte att få dom att låta bli, så dom får hållas. Det är så vildväxt ändå så nån paradträdgård blir det aldrig. Allt sprider sig, man skulle behöva gallra och ta bort massor. Men jag orkar inte, det får vara till hösten.

 

Moder natur är ju outgrundlig, det enda som inte kom efter den hiskeliga vintern var en ros, Polstjärnan, den mest härdiga ros jag hade. Den dog!!!

  En av mina favoriter Rosenflocka

 

Här är en favorit till Tora.

 


Av Solweig - 11 juli 2013 22:22

Nu har rosetterna till vår rasspecial kommit! Jag tar emot rosetter och hundmatssäckar för enkelhetens skull.

Enl. Anita så blir det domarbyte för oss på SKK-utställningen. Vi får Arvid Göransson som domare. Han dömde BIS på inoffen i juni.

33 hundar anmälda, så många västgötar har aldrig varit anmälda till Svenstavik.

Då blir det konkurens!


Har rensat klart potatislandet och gjort ett nytt land där Ingvar har sått dill. Så nu får vi se om det kommer upp något. Dillen jag sådde i våras har nästan dött alltihop. Måste bero på jorden. 

Fortfarande kallt och blåsigt.


Mina pioner håller på att slå ut,men det tar längre tid när det är så kallt. Annars är ju trädgården som finast vid denna tid. Bondpionen blommar den är ju tidig.

 


Hoppas det blir sol i morron, bara det är sol blir det lite varmare mitt i dagen åtminstone.






Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Skapa flashcards