Alla inlägg under november 2014

Av Solweig - 30 november 2014 22:17

Maken har som vanligt varit på skidstadion, skidskyttet startar ju i dag. Själv har jag tillbringat stora delar av dagen i TV-soffan. Vi gjorde en lite längre morronpromenad, men sen har det inte varit någon vidare aktivitet. Var ner på byn och köpte bröd och smör, men det blev ju bara en biltur.

Hundarna har också fått ta det lugnt i dag. I morron skall jag åka ut till Vålbacken med Tora och träna. Vad jag skall träna med Julia har jag inte kommit på ännu. Det är ju problemet på vintern, man kan ju inte göra så mycket ute.

Kanske skall testa lite inkallnings och allmänlydnadsträning.



Av Solweig - 29 november 2014 16:49

Ja så har vi startat problemkursen med Julia. Det skall bli så intressant att se om det går att få henne trygg med sin omgivning. Det är framför allt andra hundar som är problemet.

Hemma är hon ju trygg så här har vi ju inga problem.

Det som blir problem är nästa helg då vi har teori till klockan 14.00 och sedan skall jag baka tunnbröd med Maggan.

Förhoppningsvis kommer det att funka, men det blir väl tajt.

Nu skall vi fara på Lions julbord, hoppas att det kommer att smaka. Maken har ju varit på skidstadion det är ju start på skidskyttet i morron. Då sakll jag sitta i soffan och kolla på TV:n.


Av Solweig - 25 november 2014 10:41

       

Så har vi fått vinter igen. Knapppt 1 dm snö  0 gradigt och sol .Detblev ljusare. Det är ju en av fördelarna med snön, kanske en av de få. möjligen också det att det blir renare, hundarna drar inte in smuts och inte kattorna heller för den delen.

Fia är nog den som drar in mest skräp. Hennes svans ser ut som en skräphög när hon kommer in, full avvissna löv.


Var ju till vet, i går med julia, det var inte nått stort i hennes öra, bara ett litet skräp som vi behandlar med Oto clean, så blir det nog bra. Hon har slutat att besväras redan.


Jag och Tora var ju till Vålbacken, det gick jättebra om man betänker att hon inte tränat något tidigare. Det var två tjejer till där med sina hundar, men Tora gick fint utan koppel trots de andar hundarna.


Tora åt upp Fias torrfoder i går em. så hon fick ingen middag, men det blev ju en del belöningsgodis så hon svalt nog inte. Hon är ju så matglad den damen!


Nu skall vi åka på stan och handla. Hoppas det inte är alltför halt, spårigt är det det vet jag.


Av Solweig - 24 november 2014 09:52

Snöblandat regn och nollgradigt, det tristaste man kan tänka sig. Men vi har varit ut på morronrundan. Inte ens hundarna tycker det är kul!

Julia har haft en av sina "magnätter" hon tål ju inte allt hon äter. Inte vet jag vad det var som hon inte skulle ha ätit i går, men nått var det. Hon har varit ut flera gånger i natt.


Man uppskattar ju att man bara kan öppna balkongdörren en meter från sängen och släppa ut henne. Tänk om man skulle måsta klä på sig och gå ut mitt i natten i blaskvädret. Hon har i alla fall kryat på sig och ätit frukost så det var inte så farligt.


Har ringt till vetrinären som finns här intill, Julia har ruskat på huvet hela helgen och gått omkring med ett öra "nedfällt" nu verkar det inte besvära henne i dag, men jag går i alla fall och kollar hur det ser ut i örat.


Hon har mer problem med allt möjlig än sin mor Tora som aldrig har några problem. Tora tål allt och har bara ett problem, hon får inte så mycket mat som hon vill ha!!!

Julia är mera lika Lina som också hade knepig mage.


Annars så fortsätter jag väl med att fixa till inför advent, det skall plockas fram stakar och stjärnor. I morron skall jag fara och handla. Skall ju baka saffransbröd till Lions julmässa på lördag. Själv deltar jag inte i julmässan, jag och Julia börjar ju vår kurs då.


I kväll skall jag och Tora ut till Vålbacken och träna igen, det är inte så många gånger kvar före jul så man får väl passa på. Hon är ju inte nån jättesmart tjej, man ser skillnad på henne och Julia. Julia är mycket smartare.


Maken är som vanligt på skidstadion, skidskyttet startar ju på lördag så dom har bråda dagar.


Av Solweig - 18 november 2014 20:06

I år kväll tog jag ett initiativ och åkte ner till Vålbackens ridhus, BBHK hyr en timma där varje måndag under hösten. Jag tog Tora med mig. Hon har jag ju inte tränat särskillt mycket. Hon har ju haft valpar de senaste åren och nu i sommar var det så varmt att det blev bara lite träning ibland på våra rastningsrundor.


Tänkte att jag skulle träna henne så att vi kunda träna Rallylydnad sen i sommar. det är ju en fördel om hundarna kan lite allmänlydnad innan man börjar.


I dag har jag varit på styrelse på Föreningsarkivet, hade hundarna med mig då maken har varit på skidstadion som vanligt. Innan styrelsen gick jag en promenad ner till storsjöns strand i solskenet. Lät hundarna springa lösa, dom skulle ju sitta i bilen medans jag satt på styrelsen.

 





Av Solweig - 16 november 2014 10:13

Förjulsvinterna är ingen rolig tid, mörkt och surt. Just nu har vi plusgrader så det är smutsigt också.

Tänker på dom som bor söderut och har sånt före hela vintern. Det är faktiskt inte nått jag önskar mig. Visst är det kymigt här när det är kallt och visst är vintern för lång, men ska det vara vinter är det bättre med minusgrader och lite snö. Det blir ljusare då.


I dag ska vi till grannarna nedanför på födelsedags firande. Maken är hemma det har han inte varit på länge. Han tillbringar dagarna på skidstadion. Åker tidigt på morronen och kommer hem när det är mörkt. så håller det på fram tills skidskyttetävlingarna har varit.


I morron tänker jag testa att åka ut till Vålbackens ridhus med Tora och se om vi kan träna lite. Vad vet jag inte men hon behöver all träning så det kvittar vad det blir. Brukshundsklubben har ju  allmän träning där på måndagarna.


Om 14 dagar den 29/11 startar ju kursen som jag skall gå med Julia. Den ser jag fram emot.


Av Solweig - 13 november 2014 21:29

Vintertid innebär att man får vakta sina älsklingar för det ligger hästskit på våra rastningsstigar och det är jättegott när det frusit. Sommartid är det inget problem men vintertid är det det.  Jag tycket inte det är så kul att hundarna äter hästbajs!


Det finns flera problem med dessa hästar, när det blivit snö och våra stigar blivit snöfyllda blir det djupa hål efter deras fötter och man håller på att bryta av sig fötterna när man åker ner i ett sån hål. Stigen är ju ganska smal, den gör vi ju genom att gå där dagligen så det finns inte nått utrymme att gå bredvid. Man önskade ju att dom kunde rida nån annan stans än just på våra "hundstigar".  Gör vi en sig kan man vara säker på att den blir riden på, även om det inte är en väg utan går rätt över ett gärde.


Nu har jag gnällt men det är faktiskt besvärligt. Så här på höst/vinter om det inte är fruset blir det jättegäggigt av hästarna. Dom trampar upp så det går inte att gå på stigarna man får gå bredvid.


Det är mycket man undrar över, förra veckan när det var lite snö, var det någon som kört skoter ute på gärdet ovanför oss. För det första är det ju i lag förbjudet att köra där. Sedan var det ju inte mer än nån dm snö inte så det täckte gräset. Skoterleden går bredvid på körvägen , men den är det väl inte så kul att åka på, om man nu måste ut när det inte är före.




Av Solweig - 12 november 2014 22:05

Så var det slut på solskenet. Men man får väl stå ut med de då det inte går att göra nått åt.

Har inte gjort något speciellt i dag. Betalat räkningar, gått hundpromenader som alla andra dagar.

Maria ringde så vi talade en stund, hon skulle jobba kväll.


I kväll har jag varit up uppfödaträff på Eira, Patrik har informerat om akutsjukvård/hund. Vi var ganska många. Nyttig kunskap om man bara kommer ihåg när det är aktuellt.

nu blir det inga fler uppfödarträffar före jul. I december har vi ju träff på kennelklubben med glögg och pepparkakor.



Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards