Alla inlägg under maj 2015

Av Solweig - 31 maj 2015 21:21

Maggan och jag har varit ner till Österbybruk på hundutställning i lördags. Vi startade klockan 02,10 och var framme klockan 07,00.

Jag hade tänkt ligga och försöka få en stunds sömn på dan fredag, men det blev det ingenting av, för Linus kräktes blod två gånger natten mot fredag, så på morronen var det bara att ringa Djursjukhuset och få komma dit. Det blev 4 timmar där och sen var det inte så lång tid att vila på. Han fick dietmat och tabletter som han skall äta i 7 dagar.

 

Den här snart 15 -åriga grabben borde ha klippkort på djursjukhuset. Om han inte kräks så har han varit i slagsmål med nån katt som dristat sig att gå in på vår tomt.


Sedan på fredag kväll skulle vi på Lionsavslutning med middag klockan 18,00. Så det var till att svida om och bli lite på festhumör. Vi kom hem klockan 22.00 och då var det sängen direkt.


Utställningen blev en besvikelse för både mig och Maggan. Domarna gillade nog inte våra hundar, Julia fick exelent med ck men blev inte placerad, Maggans Olle fick inte ens ck, och  Humlan är ju så stor så hon fick bara vg. Jojo är ju inte färdigväxt och fortfarande tunn så hon hade vi vl inga förväntningar på. Men så här i efterhand kan man ju fundera om det var värt pengarna att åka ner?


I dag har man suttit framför TV:n och kollat Elitloppet. Roligast var att Jennifer vann det första försöket. Lite roligt är det ju också att både Örjan Kilström som vann Elitloppet och Jennifer kommer från Bollnäs i Hälsingland.

Av Solweig - 18 maj 2015 21:17

Morronen var solig och fin, men sedan gick solen i moln och det har varit mulet resten av dagen.

Har fortsatt att gräva ute i trädgården, men det är inte så roligt när det är så kyligt och trist. Har i alla fall nu även tagit ut fuchsiorna till växthuset. Nu är det bara dalior och anamon som jag inte har "väckt" ur vintersömnen.


Hade tänkt tvätta fönster men det kändes för kallt, man kan ju få nagelbit!


I morron kväll är det kurs för Julia, risken är att det blir regn! Det spelar ingen roll för henne fast det är inte så kul att vara ute i regnväder.


Har lagt ett par spår till henne, skulle ha lagt ett i dag också, men det blev inte så. Jag hade ganska ont i höften så det kändes jobbigt. Hon har varit så duktig de båda spår jag lagt åt henne  förra veckan. Det får räcka.


Tora har fått städa två gånger, har även haft lite klickerträning med Julia.

Av Solweig - 15 maj 2015 11:35

Man kan ju undra vart vårvärmen tagit vägen? Det har varit kallblåst hur länge som helst.

Har i alla fall börjat spårkurs med Julia. Har också lagt ett spår till henne som var lite längre och det klarade hon toppenbra.


I går var jag ner till Maria i Matfors. Vi var in till Birsta och handlade blommor. Inte så många, men jag behöver inte så många. köpte också nya amplar. Sedan blev jag bjuden på jättegod middag av Maria. Det är så trevligt att vara ute med sina barn och då behöver man inte göra så mycket.

 

Hade tur då Maria hade så många gurkplantor så jag fick en av henne. Så nu behöver jag inte sätta gurka.

Har satt ut cupevärmaren i växthuset, skall under dagen plocka ut planten dit då det är för mörkt inne.


Maken är i Lund så jag har ingen hjälp att vänta, men det går ju att gå många gånger också. Det trista är att dom varnade för att det skulle bli frost i natt.


Toras valp Birger skall snart bli pappa, han har parat en tik här på byn.

Sedan har Toras valpar från Anitas kull varit på rasspecial och fått fina placeringar.

Av Solweig - 9 maj 2015 18:41

I går var det 3 år sen Tora fick sina 10 valpar här hos oss. En fantastisk upplevelse!

 

Det var trångt vid matbordet.


Vi hade ju hoppats att få valpar nu igen, men tyvärr blev det för sent att vi kom till hanhunden så Julia ville inte vara med.


Det är ju besvärligt när det är så lång väg att åka för att para, men jag känner inte till någon stubbhanne som är möjlig på nära håll.


Tora har haft 19 valpar på två valpningar och skall inte ha flera avkommor. Så därför blir det Julia om det skall bli flera valpar.

Av Solweig - 5 maj 2015 17:00

Passade perfekt att baka vetebröd en sån dag. Har också strukit den tvätt som fanns.

Sedan tog jag bilen och körde ut och sen gick vi drygt 1,5 km in i skogen jag och brudarna. Dom tycker det är roligt att gå där vi inte går dagligen. Många nya intryck.


Ville också kolla efter skog lämplig för viltspår. Det fann jag också. Nu skall jag köpa blod i morron när ja åker och handlar. Sedan får vi hoppas att det blir nån dag som det känns trevlig att lägga spår.


Nästa tisdag börjar spårkursen för Julia. Skall bli spännande att se hur det går.


Av Solweig - 3 maj 2015 11:46

Nu har man karattat i nästan en vecka så nu börjar det vara färdigkrattat. Det mesta jobbet var att röja i rabatterna.

Allt gammalt fjolårsskräp som skall bort. Sedan är det gräsmattorna.

Vi har också rensat stenpartiet från vintergröna. Det är en växts som det borde stå varningstext på. Om man har ett område som inte går att klippa, på grund av t.ex lutningen, sätt vintergröna. Den sprider sig och bildar en matta som blir heltäckande. Sedan blommar det blått.

1:a maj var vi upp till Holmsjön på morronen, Ingvar fiskade och jag och hundarna tittade på. Sedan fikade vi innan vi for hem. Nån fisk blev det inte men solen sken och fåglarna kvittrade så det var ganska mysigt.

I går var vi på Konsum och köpte fem jordsäckar, skall lägga ut som jordförbättring lite här och var.

Det är fortfarande fruset i plantlådorna så där kan man int sätta nått ännu.

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards