Alla inlägg under november 2012

Av Solweig - 30 november 2012 17:34

-10 och lätt vind, det är kallt!  Men som hundägare finns det inget att göra åt det annat än klä sig och gå ut.

Har bakat saffranbullar till Lions i dag, mellan jäsning och utbakning var det hundpromenad. Sedan hem och baka ut och grädda, Husse kom hem relativt tidigt så han fick ta sista promenaden medans jag lagade middag.

Gårdagskvällen på kennelklubben var jättetrevlig och lärorik. Vi blev inte många trots att många fler anmält sitt deltagande. Lite tråkigt för dom som fixat fikat, det blir ju för mycket. Men det är ganska typiskt, folk anmäler sig och sedan får dom förhinder.

Trots att sista anmälning bara var några dagar före.



Av Solweig - 29 november 2012 23:00

Har i kväll varit på Kennelklubben och fått en jättebra genomgång av hundens anatomi och skillnader på olika raser och domarnas bedömningar.

Det var Patrik och Kerstin som stod för informationen och det gjorde dom med den äran. Vi blev också bjudna på glögg och kaffe.

Nästa träff blir i slutet av januari.

I går kväll var jag och Tora på första träffen i allmänlydnadskursen. Det var också jättebra. Tora var lite upp i hejsan genast och skällde på dom andra hundarna.


Men när hon landat tränade vi alla möjliga moment och det gick jättebra. Hon kunde ligga och stanna kvar fast jag gick en bit därifrån. Hon kunde också alla kontaktövningarna vi tränade. Det som hon är dålig på är att gå fint i koppel, jag går ju så sällan med hundarna i koppel så det blir för lite träning med en hund. När man går med alla tre måste man ha dom en bit framför annars går det inte att gå.

Men jag skall försöka träna både Tora och Julia ensamma framöver.


Här hemma har jag fortsatt förberedelserna inför julen. I morron skall jag baka saffransbullar till Lions julmarknad på lördag.

Av Solweig - 28 november 2012 11:06

Går här och är orolig! Skall till tandläkaren efter lunch, man brukar ju begåvas med räkningar som gör en både paff och förvånad. Hoppas i alla fall att jag inte har några hål som skall fyllas! Men dom brukar ju röntga varenda tand!!!

Annars så har turen kommit till sovrummet, vad gäller städning. Men det hinner jag inte i dag, börjar ju Toras kurs i kväll så det är lika bra att vänta tills i morron. Tora är ju i höglöp, så det skall bli spännande att höra om hon får vara med överhuvutaget! Hon är väl i 13 dagen i dag tror jag. Men vi får se. Jag går dit i alla fall, vi får väl hålla oss i pereferin!


Av Solweig - 27 november 2012 17:26

Det är ju snart första advent och jag tänkte, man måste väl försöka göra ett julkort. Valde att fota hundarna då kattorna är ännu sämre att arrangera!

Visserligen ligger Linus ganska stilla på datorn men om jag kom med nån rekvisita skulle han genast dra.

 

Så jag började med brudarna på soffan! Va då trött!

 

Dålig tajming!

 

Jag ger upp!

 


Av Solweig - 26 november 2012 12:28

Det föll lite snö i natt, så nu är det vitt ute. Vi gick långpromenad i morse jag och vovvarna. Jag har plockat granris, skall göra en dörrkrans. gjorde dom av enris förut, men det är så vasst, man får så ont o fingrarna att jobba med en så jag har övergått till gran.

Husse är som vanligt på stadion.

Funderar var jag skall börja julstäda, tror jag börjar på toan! Lämpligt stor,  

Appropå skit! Vi har en man som bor en bit härifrån som har den dåliga vanan att skita efter gångstigarna häromkring. Nu i morse hittade jag en stor rusa efter en av stigarna vi brukar gå. Som tur är hann hundarna inte upptäcka.

Han bor en bit härifrån och går från sitt hus ner till bussen som går strax dedanför hos mig. Skitgubbe säger jag, att det är han vet jag och han slänger matförpackningar och systempåsar och ölburkar också.  

 

Av Solweig - 25 november 2012 20:12

Vaknade till kompakt dimma ute. Helt grått. Efter det att husse åkt till skidstadion skulle jag och vovvarna gå morronpromenaden. Men var skulle man gå?

Ville inte gå i skogen med hundarna lösa när man bara ser ca tio meter framför sig. Tora är i höglöp så henne vill man ha koll på. Gatan var så hal att det gick nästan inte gå på den. Det regnade ju i går kväll och i morse var det -6.

Gick en liten promenad på gärdena här ovanför, där finns inga andra vid 8-tiden en söndagmorron. Höll nästan på att tappa Tora ändå, hon är som en zombi, varken ser eller hör just nu.

Lunchpromenaden gjorde jag ner på samhället ändå, fast det var halt. Dels för att träna Julia med mötande folk och hundar, sen var det fortfarande dålig sikt.

Det har varit kallt hela dagen så det har inte tinat bort nån is från gatorna.

Tänkte att det kunde bli kris med skidskyttet i den dimman, men den lättade innan dom startade vid 15.30

Har inte gjort annat i dag än rastat hundar och kollat skidåkning. 

Av Solweig - 23 november 2012 10:27

Nyss hemkommen från en jätteskön en-timmes promenad med mina fyrbenta vänner, tänker jag att det är en ynnest att få leva med djur. Tänk om man inte hade dessa energiknippen, inte skulle man gå ut varje morron i ur och skur. Men nu gör man det och får därför uppleva fina stunder i skog och mark med dom.

Denna morron var det vindstilla -2 och solen gick upp. Man kunde se Oviksfjällens snövita toppar i fjärran.

Hörde på radion i går på väg till vet med Fia om att man inom landstinget fått en motion om att det skulle skrivas ut recept på kultur, det skulle främja folkhälsan. Jag tror jag skall skicka in en motion om att det skulle skrivas ut recept på hund och katt!

Den som inte somnat till en katts spinnande vet inte vad lugn är!

Sedan kan jag säga,  att ha hund är väl en av de mest hälsobefrämjande företeelser som finns. Man får en vän för livet, en kompis som alltid ställer upp och det gör att man håller igång med promenader och andra aktiviteter.

Men det innebär ju ett ansvar som inte alla varese vill eller kan ta, det vet jag så det måste finnas en villja att ta detta ansvar annars blir det bara fel.

  

För att ta ett exempel, Fias rakning i går kostade 800 kr, det är inget man får igen på försäkringen. Men det är mitt ansvar att se till att hon inte tovar igen och lider av det. Hon har en päls som är så mjuk och till det så är den lockig under magen, det är där som hon blir tovigast. Under hennes levnad har jag nog kostat på henne rakning för över 20.000 kr!




Av Solweig - 22 november 2012 10:36

Detta år har det varit kallare än i fjol praktiskt varenda dag, ända tills nu. Till helgen startar woldcuptävlingar i skidskytte här och nu är det varmare än nånsin!

Maken har jobbat med dessa tävlingar i snart två månader för att fixa allt runt omkring.


Snön som man lyckats spara sen förra vintern för att garantera dessa tävlingar, den smälter och det blir sörjigt och eländigt!

Det verkar inte komma nån snö till helgen heller och inte blir det så kallt att man kan köra snökanonerna!

Det är faktiskt lite trist! Det är den enda skidskyttetävlingen här på länge och då blir det så knepigt.

I dag skall jag till vet. och raka Fia, klarade av att hålla henne fri från tovor i fjol vinter men nu är hon full av tovor. Jag får inte klippa bort dom, hon klöser och biter mej så det blir rakning.

Ingen billig aktivitet kostar ca 500-600 kr.

Får väl se aktiviteten jag skall göra med Tora som en kompensation, vi skall gå lydnadskurs med ett par tjejer som är under utbildning till instruktörer inom brukshundklubben. Den kursen blir gratis då jag är medlem. Tora har ju inte gått någon allmänlydnad bara valpkurs,eftersök och agilitykurs. Hon kan behöva lite aktivitet med matte ensam. Det är ju problemet när man har flera hundar, att ge egentid och egenträning till varje hund.



Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards