Direktlänk till inlägg 22 november 2008

Men se det snöar....

Av Solweig - 22 november 2008 11:21

 Det snöar varje natt numera. Inte mycket bara nån cm. Men nog för attjag får skotta snö på morron så att jag skall hålla igång kroppen.

Sen jag slutade jobba är mina mornar väldigt rutinartade. Det var dom nog medans jag jobbade också men på annat sätt. Numera blir jag väckt av Lina vid halv åttatiden. Då tycker hon att nu är det dax att stiga upp.

Efter påklädning tänder jag eld i kaminen nu under vintern. Klär på mig ytterkläder och går ut med Lina. Hemkommen efter promenaden skottar jag gården och hämtar en korg ved.

Inkommen serveras frukost till kattor och Lina. Själv får jag morronkaffet macka och morrontidning.

Resten av dagen blir inte så likartad. I går städade jag källaren.

Min del av källaren är tvättstugan, vävstugan och gillestugan. Alla "stugor"!


Husse huserar i ett rum som jag kallar skräprummet. Han har inte så god ordning där om man säger så! I går städade jag golvet, resten som ligger på bänken får han ta reda på själv. Alla fiskeredskap i en enda röra.


Just nu har jag ingen väv uppe men jag skall snart tätta upp en. Jag väver mest på vintern, men när det regnar på sommaren brukar jag också väva. Det är en lämplig sysselsättning regniga dagar tycker jag. Har ju alltid sällskap av djuren dom tillbringar dagarna i källaren.

Nu är dom ju inne nästan jämt. Linus är alltid inne på vintern, han går ut nån kvart, men sen vill han in. Det är för kallt tycker han. Fia brukar vara ute, men nu när jag rakar av henne allt hår undet magen fryser hon också, så nu är hon helst inne hela dagen. Sitter i källarfönstret och tittar ut.

Det syns inte på ovansidan av Fia hur hårlös hon är på magen.


Lina älskar snön. Hon fryser aldrig. Kan ligga ute på gården och se hur nöjd ut som helst.

Nu skall grannen och jag åka och titta på Lena D:s konsutställning i Marieby på andra sidan Storsjön. Husse har farit och fiska, han klarar inte av att vara hemma två lediga dagar. Hoppas att isen håller!











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Solweig - 9 juli 2017 11:44

Finvädret har återkommit och man har rensat och gallrat så nu är man ikapp med ogräset. En kväll i veckan tog vi båten och for ner på Näkten, det var nästan vindstilla så det var nästan perfekt. Vi körde långdrag och jag fick två öringar, den på bi...

Av Solweig - 2 juli 2017 21:22

Vi har haft några dagar med jättefint väder. Ingvar har slipat och betsat alla tre broarna, han har också fixat fönsterbräda i ett av köksfönstren som ingen hade. Själv har jag nästan hunnit rensa alla rabatter klart, sen är det bara till att börja...

Av Solweig - 19 juni 2017 20:30

Tiden går fort när man har roligt, säger man ju. Men ibland går det fort även om man inte har så roligt. Jag för en ojämn kamp mot ogräset. Det har ju varit så torrt tidigare att ogräset har inte växt så mycket. Men i fredags kom det regn och sedan...

Av Solweig - 12 juni 2017 21:30


Vi har ett växlande väder med små regnskurar med jämna mellanrum. Man blir inte direkt blöt men det hindrar ju solen! Jag rensar i kapp med ogräset. Ännu ligger jag efter, hoppas hinna ikapp innan fredag e.m. Då skall jag åka till Maggan och gräv...

Av Solweig - 8 juni 2017 10:42

Efter ett långt uppehåll skall jag försöka återuppta skrivandet lit mer kontinuerligt. Det har inte hänt så mycket under uppehållet. Maken har gjort sin sytostatikabehandking klar nu för två veckor sedan. Han mår så där, men det går ju inte göra...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10 11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24 25
26
27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards