Alla inlägg under oktober 2009

Av Solweig - 23 oktober 2009 20:26

vi har vinkat av husse som åkt på på älgjakt.  Sitter här och undrar om man skall ta med sig mat i morron eller om Brukshundsklubben tänker bjuda på lunch? Vi skall börja dagen klockan 10.00 och hålla på till klockan 16.00 Då lär ju jag i alla fall vara ganska hungrig. Det står ingenting om nån mat i kallelsen.

Brukshundsklubben har ju så dålig ekonomi så dom har väl inte råd med annat än en macka, men jag kan betala bara jag får mat. Höjd medlemsavgift har det ju flaggats för, vet inte om det är så klokt.  Hur som helst måste jag ta med mina hundar då jag blir borta så länge.

  

Jag har lärt hundarna att om dom hoppar upp på en sten så får dom godis. Tora har så brottom att komma upp, ibland har hon hittat en sten som är så hög så hon kan inte komma upp. Hon hoppar och hoppar men det går inte.

då måste jag visa henne en mindre sten och snabbt som ögat är hon uppe på den.


Av Solweig - 22 oktober 2009 22:33

Jag har skrivit protokollet från styrelsen i tisdags. Det blir ganska dryga protokoll fast man tycker att vi inte har så många punkter. Men nu är det gjort i alla fall.

Har gjort något jag inte gjort på länge i dag också, jag lagade kåldolmar. Det var beställning från husse och han var nöjd med resultatet. Det är ju lite trixigt att få loss kålbladen, men det gick faktiskt lättare än jag trodde det skulle.

Hoppas att det inte blir dåligt väder i morron då skall jag försöka träna lite med hundarna. Fast först måste vi väl på affären och handla mat till husse som skall jaga i helgen.

Av Solweig - 22 oktober 2009 16:01

I dag har hundarna varit riktiga soffproppar. Tora har visserligen varit ute och ätit märgben, men Lina har mest legat inne. Tora har också legat på soffan så fort hon kommit in.

  

Här ligger Tora, men hon törs inte stänga gluggarna helt. Det kan ju hända något som hon missar.

Hon var i alla fall duktig i går kväll, men på slutet orkade hon inte konsentrera sig.  Vi gick i samlad tropp genom hamnen ner till Badhusparken där vi entrade scenen, vilket inte var det lättaste för Tora då det var en järntrappa,  brant och med korta steg. Tora är ju så lång i förhållande till benlängden så det stämde inte riktigt.  Men hon knatade upp till sista trappsteget två gånger. Sen lyfte jag upp henne. Ner bar jag, det är så lätt att bryta klorna i såna trappor.

Sedan balanserade vi på allt som gick att balansera på. Tränade inkallning mitt i stan med folk runt omkring. Vi rönte ett visst intresse från folk som såg oss, så på en del ställen hade vi publik.

Vi mötte också en västgötaspets med vidhängande husse, men den hunden var inte så trevlig. Skällde ut oss och var aggressiv, om han var rädd eller bara elak framgick inte. Jag frågade husse hur gamal han var, han var 6 år och kom från Stockholmstrakten. Gubben hade glömt vem han köpt hunden från!

  

  

Av Solweig - 21 oktober 2009 15:21

I dag har jag förskedat mattrumpan en andra gång. Första gången fick jag ju riva ur alltihop och fara bort till vävstugan för att få hjälp att reda ut den. Den gick inte att lösa upp, jag hade tydligen trätt något fel. Har aldrig hänt mig tidigare, trots att jag satt upp ganska många mattvävar.

Men nu är det O.K skall bara invänta att husse har tid att hjälpa mig att dra på den i vävstolen. Har satt fast änden och skeden, mer kan jag inte göra ensam.


Husse håller på att reparera sin bil i garaget. Han har hållit på i två dagar. I morron skall bilen besiktigas så då måste den vara färdig.


I kväll skall Tora och jag in till stan och träna i stadsmiljö. Hela hundkursen skall in. Sedan är det bara en gång till kvar, sen är det slutkursat.


Av Solweig - 20 oktober 2009 15:31

Solen skiner och allt är toppen, ja nästan i alla fall. På middagspromenaden var vi uppe på höjden ovanför oss och då syntes det vita fjälltopparna i solskenet. Som vanlig hade jag ingen kamera med, typiskt. I lördags när jag var på Frösön var det också fint över fjällvärden på morron när jag for dit, men då hade jag inte tid att stanna och ta kort sedan när jag for hem hade en molnbank lägrat sig över fjällen så dom syntes inte. Tora blev rätt förvirrad i dag då en så här gynnare satt högt upp i en tall och knackade. Hon kunde inte se vad det var.

  

Har i alla fall plockat enris och satt i ampeln på väggen utanför ytterdörren. Tog några grankvistar samtidigt som jag lagt under rosenbuskarna. Sedan har jag dammsugit för sista gången (hoppas jag) på verandan och tvättat vardagsrumsfönstrens utsida. Insidan tar jag när jag sätter upp julgardinerna. I kväll har vi styrelse i brukshundaklubben.

Av Solweig - 19 oktober 2009 17:03

Då syns det att mina fönster inte är rena,suck! trots att jag tvättade dom i höst. Linus sitter på verandaräcket vid sovrummet och kladdar ner fönstret när han vill in. Samma sak i vardagsrummet då står han på bakbenen vid verandadörren och skall ut. Det är hund och kattnäsor överallt på mina fönster.

Av Solweig - 19 oktober 2009 09:20

I dag verkar det bli en sån där dag som man inte har så stor längtan att vara ute. Morronens promenad i duggregn var trist, ja för mig inte för kamraterna som vädrade vilt.

     

Såna här "fulingar" har börjat bli närgågna. Dom håller till strax utanför tomten. Det gäller att ha ögonen med sig och upptäcka dom innan hundarna gör det. Då kan jag stoppa dom, men hinner dom dra då far dom iväg en repa. Det vill jag ju inte så man är som en spejare på mornarna.

Annars går en dylik uppenbarelse här omkring och har så gjort i flera år.

  

Sist jag såg henne för någon vecka sedan,  hade hon två kalvar med sig. Blir spännande att se om hon klarar älgjakten i år också.

Av Solweig - 19 oktober 2009 00:09

I dag har vi haft agilityträff i klubben. Vi var 4 stycken, lite dåligt kan man tycka. Vi är åtminstone 10 stycken som tävlar , plus alla som gör som jag, bara tränar. Men en del vill ju bara käka russin! Det är samma sak med värdskapet på agilityplan. I sommar har jag haft time out på grund av Tora, men alla andra har väl inte haft sådana skäl. Det har nästan varit omöjligt att få nån att ta på sig att vara värd på måndagkvällarna. DåligtSkrikandes.

Men det blir mer och mer så tror jag, man vill inte binda sig för något, även om det skulle kunna vara så att man tog på sig en måndag våren och en hösten eller hur man väljer. Det skulle räcka med två tillfällen per person om alla som tränar också hjälpte till med värdskapet.


  

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards