Alla inlägg under oktober 2009

Av Solweig - 11 oktober 2009 20:28

   Vet inte vad som gör att jag känner mig som om jag åkt Vasaloppet eller nått!SkrikandesHar ont i alla leder, håller möjligen på att bli förkyld. Hur som helst, i dag har det inte hänt mycket.

Av Solweig - 10 oktober 2009 18:18

Morronens bestyr efter promenaden bestod i kaffekokning, framplockning av blod, älgklöv och sedan delade jag en massa Frolic som belöning.

En påse med ved fixades också. Packade bilen med prylar och hundar. Eftersom dom varit nere vid brukshundsklubbens stuga tidigare blir hundarna helt tokiga när jag svänger ner på vägen dit. Därför måste man först låta dom rusa av sig innan man kan göra något vettigt. Jag tände i kaminen och sopade golvet. Det var rätt mycket skräp inne.

Sedan kom Maggan och hon fick fixa spåren. Jag hade tagit med snitslar. Vi gjorde inte så långa spår, Pommar är ju inga skogshundar och ingen av hundarna har nån vana av att spåra. Men det är en aktivitet som man kan göra även om den är ny.

Sedan fixade jag några agilityhinder och en tunnel.

Vid 11 snårtet kom "gästerna" som är valpköpare till Maggan. Vi har ju Kennel tillsammans men jag har ju inte haft några valpkullar utan det är Maggan som står för det.

  

Vi höll till på verandan då solen sken och det blev ganska skönt ute. Vi fikade och snackade och hade det trevligt medans hundarna sprang runt .

  

Det mättes krafter, vem är "starkast". Mina hundar fick sitta i bilen, då det bara är Maggans hundar som är vana vid mina stora bestar.

  

När jag kom hem och vi ätit middag gick vi en kvällspromenad, det blir nog kallt i natt också, det var nästan klart.

När vi går över gärdena jagar hundarna varann fram och tillbaka. Det är jättebra motion.

  

Väl  hemma skall ju Linus och Tora ha dagens brottningsmatch. Lina har aldrig vågat gå i klinch med Linus.

   

Så när Linus och Tora haft sin match får Tora gå en match med Lina också, som straff för att hon vågar brottas med Linus verkar det som. 

Av Solweig - 9 oktober 2009 18:13

  

I dag har husse stått och samlat pengar till världens barn, han är ju medlem i Lions och "gubbarna" har stått utanför affärer och mackar och samlat.

Jag var ute och tränade Tora att gå i koppel, så vi tog en promenad ner till centrum och kollade in honom.Tora var jätteduktig, så vi får fortsätta att träna varannan dag.

Nu skall husse upp till jaktstugan. Dom skall jaga lördag ,söndag. Men han får nog inte se lika många älgar som jag gjorde i går. Bara en liten bit ovanför vår tomt kom en älgko med två kalvar och efter dom en stor älgtjur. Som tur var satt Tora och bajsade med ryggen åt dom och Lina tittade på mig. Dom var bara 100 m från oss fullt synliga gick dom över gärdet.

Har tagit ut blod och älgskånk från frysen, vi har kennelträff i morron. Vi har hyrt brukshundsklubbens stuga och skall göra ett kort spår och testa lite agility.

Av Solweig - 8 oktober 2009 16:58

Ingvars son Fredrik promoverades till Filosofie doktor i tisdag vid universitetet i Perth, Australien.

  

Repa på affärer blev det i dag. Burkarna med kattmat var slut så vi måste på Ö&B och hamstra. Wiskasburkarna kostar 7.65 på Ö&B och 10.00 på vanliga ICA-affären. Det bär sig att hamstra. Våra kattor äter mycket torrfoder men Fia vill ha blandat. Dom äter inte vad som helst heller. Wiskas Anka är en sort som dom äter. Köpte även leversnittar som dom har i kilospåse. Det är enklare att ha såna i fickan än Frolic, leversnittarna är ju hårda men inte som torra Frolic dom är som sten.

  

Jag har en lönn som jag fått av granne Solveig, den var bara en dm när jag fick den, men den har växt så nu är den 2 m. Bladen blir så granna på hösten. Rönn och lönn är dom vackraste höstträden tycker jag.

  



Av Solweig - 7 oktober 2009 22:21

Hundarna tycker att det är kul med snö, det tycker inte jag. Det värsta just nu är dock att man strött ut flytgötsel på åkrarna runt omkring. Man får passa kamraterna så dom inte rullar sig i skiten!Skrikandes

  

Annars så sken solen och det var ganska skönt mitt i dan.

Tora har ju nyss löpt så hon har en massa hyss för sig nu. Vet inte om det har med löpet att göra, men jag tror det.

I kväll har vi varit på andra träffen i allmänlydnadskursen. Vi missade ju förra onsdagen. I kväll har vi gått runt i Brunflo och tränat bland folk. Tora är ju ganska dålig på att gå i koppel, vilket ju inte är så konstigt när vi nästan aldrig har gjort det. Hon är ju för det mesta lös. Men jag måste ta i med träningen av henne innan det blir mycket snö. Har i alla fall anmält henne till en inoff utställning den 7 nov. Jag hade ju tänkt ställa henne i Stockholm i dec. men det går ingen buss från Sundsvall i år så då blir det ingen Stockholmsresa.

  

Av Solweig - 7 oktober 2009 10:42

Gårdagens trisskrap blev inte mycketFörvånad bara 50 kronor. Men som vanligt så är det roligt att träffas.

I går kväll kom det 2 cm blötsnö. Grenarna på alla träd hängde nästan ner till marken. Nu har det börjat tina så innan kvällen är det nog snöfritt om det inte kommer mer, men det skulle det visst inte göra enl. väderspåmännen.

  

Så här såg det ut på förmiddagen.

Av Solweig - 6 oktober 2009 18:02

På förmiddan packade jag hundarna i bilen och for och handlade. Husse hade åkt till tandläkaren tidigt. Vi var på två affärer. Det är så ofta att den ena har det billigt medan den andra har något annat. Ja vi har flera affärer än två, men det fick räcka att besöka två.

Tora måste lära sig att  vara i bilen och även se folk som går runt bilen , utan att hon skäller.

Det går inte att lära sig hemma på gården.

Dom hade billiga svenska äpplen på affärn, så i morron skall jag göra en äppelkaka.

 

När vi kom hem kokade jag krusbärssylt, det blev två burkar. Sedan kokade jag rödbetor och la in i ättikslag. Det blev också två burkar.

Hjälpte också husse att lägga båten upp och ner på pallar, där skall den ligga i vinter.


I kväll åker husse på Lions och jag skall skrapa Triss hos Solan granne. Så får vi se om vi har mera tur än förra gången då vi inte fick ett öre.

Vi gav grannen 6 trisslotter när han fyllde år för ett tag sedan, han vann ingenting!Skrikandes

Så Triss är inget man kan räkna med att vinna ofta med.

 

 

 

 

 

 

Av Solweig - 5 oktober 2009 21:14

Nu är det kallt!Skrikandes Var ut på förmiddan och klippte ner fuchsiorna och tog in dom i garaget. Fyllde mossa i lådorna under köksfönstret samt satte ljung i lådan vid gatan. Det var inte roligt alls att vara ute och jobba. Sedan tömde jag husvagnen på allt som inte skulle vara där över vintern. Husse for sedan ner med den till en gammal nerlagd fabrik som är uppställningsplats för husvagnar,husbilar och båtar över vintern. Där skall den stå till det börjas våras och man känner för att vara ute och åka igen.  På eftermiddan var vi ner och hämtade båten i Pligrimstad. Där blåste det iskall, som det ju gör nere vid sjön den här tiden på året.

Resten av dagen har jag tillbringat framför datorn med att jobba med Trädgårdsföreningens uppgifter. Väldigt lämplig sysselsättning en så här dag.

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards