Direktlänk till inlägg 19 december 2012

Anor

Av Solweig - 19 december 2012 22:51

Satt här mitt i julstöket och kollade stamtavlor på mina hundar. Mina tre tikar har samma ursprung på mödernet, en tik som hette Rita och var född 1952.

Vem som var hennes mor går inte att få fram, uppgift saknas står det. Men det är ju lite roligt att dom har samma tiklinje. Det som är ännu lite roligare är att min första västgötaspetshanne,  Domarringens Garr född -71 kommer från samma tik.

Hans mor var Zentas Tärna född -64, hennes mor var denna Rita.

Min andra hanne som också var undan en  Domarringenstik som hette Eja -69, hans linjer går till en tik som hette Kajsa född -58. Sedan slutar den. Hans mor hade samma föräldrar (Bingo och Silversöljans Edda) som Domarringens Frej som var så vinstrik i början av 70-talet.

Kollade Julias fars linjer på mödernet, hamnar även då på Domarringens kennel på slutet. Men där kommer jag inte så långt bak, där slutar uppgifterna vid en tik som hette Saila och var född -63.

Det är ju en liten ras så i början var ju många ganska mycket släkt, man hittar samma hundar i både mors och fars stamtavlor flera gånger.

Toras farslinje är ju finsk, Fennicans Ottmar Obelisk -01, men det som händer där är att på slutet hamnar jag på samma tik som på morssidan. Denna Rita! Hon hade fem registrerade avkommor mellan -53 och - 63! Fyra registrerade med kennelnamnet Rödagården.

Måste kolla Ninas faslinje på morssidan. hamnar jag på samma då också tro?




 
 
Ingen bild

Jenny Pleym

20 december 2012 10:34

Rita S01930/52.
Far: Roy 1925/52, farfar: Hedetorpets Dell /50, farfarsfar: Borghällas Gasse /47 farfarsfarfar: Borghällas Ajo /4838VV farfarsfarfarsfar: Pelle 5249UU som har Mopsen som far och Tessan 3999VV som mor.
Mor: Borghällas Dacki /9617VV, mormor: Tessan 3999VV, mormorsmor: Vivi som var dotter till Topsy 1930.

Solweig

20 december 2012 13:24

Tack! Jag har bara tittat i hundrata, där slutar det Med Rita.
Roligt att följa deras ursprung. Man förstår en del då man finner att T.ex Toras båda föräldrar kommer från samma tik från början.
Jätteroligt att ha alla uppgifter. Skall göra en nedtecknande av alltihop.
Fantastiskt att man kan följa seras anfäder så långt bakåt!

Jättestack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Solweig - 9 juli 2017 11:44

Finvädret har återkommit och man har rensat och gallrat så nu är man ikapp med ogräset. En kväll i veckan tog vi båten och for ner på Näkten, det var nästan vindstilla så det var nästan perfekt. Vi körde långdrag och jag fick två öringar, den på bi...

Av Solweig - 2 juli 2017 21:22

Vi har haft några dagar med jättefint väder. Ingvar har slipat och betsat alla tre broarna, han har också fixat fönsterbräda i ett av köksfönstren som ingen hade. Själv har jag nästan hunnit rensa alla rabatter klart, sen är det bara till att börja...

Av Solweig - 19 juni 2017 20:30

Tiden går fort när man har roligt, säger man ju. Men ibland går det fort även om man inte har så roligt. Jag för en ojämn kamp mot ogräset. Det har ju varit så torrt tidigare att ogräset har inte växt så mycket. Men i fredags kom det regn och sedan...

Av Solweig - 12 juni 2017 21:30


Vi har ett växlande väder med små regnskurar med jämna mellanrum. Man blir inte direkt blöt men det hindrar ju solen! Jag rensar i kapp med ogräset. Ännu ligger jag efter, hoppas hinna ikapp innan fredag e.m. Då skall jag åka till Maggan och gräv...

Av Solweig - 8 juni 2017 10:42

Efter ett långt uppehåll skall jag försöka återuppta skrivandet lit mer kontinuerligt. Det har inte hänt så mycket under uppehållet. Maken har gjort sin sytostatikabehandking klar nu för två veckor sedan. Han mår så där, men det går ju inte göra...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards