Direktlänk till inlägg 25 augusti 2011

Frukt och bär

Av Solweig - 25 augusti 2011 12:29

Här uppe i mitten av Jämtland har vi ju zon 6  och i bästa fall Zon 5, men det kan lika väl vara zon 7! Därför är det inte så många fruktträd vi kan odla. Jag har ett ganska gammalt äppelträd, Transparanse Blanche som i år endast har 15 äpplen, det har varit flera andra år. Men det var antagligen för lite insekter när blomningen var.

 

 Köpte ett Rödluvan för två år sen, det kallas för Jämtlands äpple. Det frös ner första vintern så nu kommer det grenar ca 2 dm ovan mark. Visserligen ovanför ympen men vad blir det av det? Har också ett gammalt    Ryskt äppelträd som ger massor av pyttesmå äpplen. Dom faller ner så det brukar inte vara några kvar att ev. äta.

Nu i vår köpte jag ett nytt Ryskt äppelträd. Ganska litet och det skulle inte bli stort heller. Men det har gett 6 äpplen redan i år, jättegoda!

 

Finessen med det trädet är att det ger tidig frukt, det behövs här då frosten kan vara tidig.

Nu blir det spännande att se om det klarar vintern.

Både i fjol och förra året var det ju grymma vintrar för växterna, det har märkts när så härdiga rosor som Polstjärnan tar stryk!


Nu när hösten nalkas har man ett extra viktigt jobb, nämligen att hålla Fia fri från tovor i pälsen.

 

Hon har ju en mycket mjuk och lockig päls under magen, så därför tovar det när hon är ute och blir blöt och full av skogens alla pinnar och löv.

Att gå till vet och raka henne har jag blivit tvungen till nu i 4 år. Tidigare fick jag kamma och klippa henne, men sen Lina kom i huset har hon inte varit lika tillåtande. Nu har jag börjat ta henne varje dag, då är det inte så mycket. Hon är ju så gosig att det är inte svårt att komma nära henne, men hon är håröm så det får inte luggas.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Solweig - 9 juli 2017 11:44

Finvädret har återkommit och man har rensat och gallrat så nu är man ikapp med ogräset. En kväll i veckan tog vi båten och for ner på Näkten, det var nästan vindstilla så det var nästan perfekt. Vi körde långdrag och jag fick två öringar, den på bi...

Av Solweig - 2 juli 2017 21:22

Vi har haft några dagar med jättefint väder. Ingvar har slipat och betsat alla tre broarna, han har också fixat fönsterbräda i ett av köksfönstren som ingen hade. Själv har jag nästan hunnit rensa alla rabatter klart, sen är det bara till att börja...

Av Solweig - 19 juni 2017 20:30

Tiden går fort när man har roligt, säger man ju. Men ibland går det fort även om man inte har så roligt. Jag för en ojämn kamp mot ogräset. Det har ju varit så torrt tidigare att ogräset har inte växt så mycket. Men i fredags kom det regn och sedan...

Av Solweig - 12 juni 2017 21:30


Vi har ett växlande väder med små regnskurar med jämna mellanrum. Man blir inte direkt blöt men det hindrar ju solen! Jag rensar i kapp med ogräset. Ännu ligger jag efter, hoppas hinna ikapp innan fredag e.m. Då skall jag åka till Maggan och gräv...

Av Solweig - 8 juni 2017 10:42

Efter ett långt uppehåll skall jag försöka återuppta skrivandet lit mer kontinuerligt. Det har inte hänt så mycket under uppehållet. Maken har gjort sin sytostatikabehandking klar nu för två veckor sedan. Han mår så där, men det går ju inte göra...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards