Alla inlägg under september 2009

Av Solweig - 21 september 2009 20:30

..är i jorden. Jag har satt en massa narsisser och några tulpaner. Sedan har jag tagit bort massor av tusensköna. Dom växer överallt. Sprider sig som bara den. men nu har jag minskat på antalet i alla fall. Har också klippt ur vinbärsbuskarna och lite i äppelträden.

Vädret var inte toppen men det var bra arbetsväder man blev inte svettig. Det hade nog varit minusgrader på sina ställen i natt. Det frasade i gräset ute på gärdena ovanför oss i morse när jag var ute med vovvarna.

Av Solweig - 20 september 2009 21:32

Precis lika tråkigt som det låterRynkar på näsan Jag har snoppat 5 liter krusbär i dag och haft tråkigt för hela veckan.

Nu kan det bara bli bättre!

Husse kom hem på f.m ingen älgGråter

Nu är det uppehåll i 14 dagar till nästa jakttillfälle.

Av Solweig - 19 september 2009 22:38

Det blev en riktigt skön fest vi hade i visningsträdgården. Synd bara att det inte var flera som fick vara med och njuta.

Vi dukade långbord ute och solen sken och det var jätteskönt. Kunde inte vara bättre.

Mina grillspett gick åt, alla utom tre som Roland tog med sig hem. Ett trevlig minne från denna höst.

Av Solweig - 19 september 2009 11:48

Maggan är så snäll att hon kan tänka sig att ha mina hundar. Men det ser inte ut att bli så soligt, så jag tror dom får följa med. Men hemskt mycket tack!!GladGlad

Av Solweig - 18 september 2009 18:55

I dag har jag lidit av latmask. Har inte gjort annat än rastat hundar och kokat 5 litet rödvinbärssylt.

Måste nog ta maskmedel så jag blir pigg till i morron, då finns ingen tid till sysslolöshet. I morron f.m.skall jag fixa  22 grillspett. Vi har något som vi kallar Funktionärsfest i Trädgårdsföreningen, dom som har gjort något arbete inom föreningen blir bjudna på mat och dryck samt underhållning. Det har fallit på min lott att fixa grillspett och tzatziki samt ta med en massa prylar. Vi håller till uppe på Rösta,

Hoppas bara att Lina och Tora fixar att vara i bilen, jag måste ju ha dom med då husse är i älgskogen hela helgen.

Binder jag Tora någonstans gräver hon ju stora gropar och det tror jag inte blir blir så bra i vår visningsträdgård!

Av Solweig - 17 september 2009 23:54

Så var det gjort! Har rensat bort allt ogräs från trädgårdslandet, det vill inte säga lite, två skottkärror blev det.

Nu är det bara jordgubbslandet som skall rensas sen är det färdigrensat.

Nästa projekt är att peta ner en massa lökar i rabatterna. Men i morron skall det regna så då blir det inte.

Husse har plockat 5l krusbär och 5 l röda vinbär som jag skall koka i morron.

I kväll har det varit styrelse i Trädgårdsföreningen. Jag höll med doppa, bullar som jag bakade i måndags.

Vi var och handlade på e.m på nya ICA Maxi. Det var jättemycket folk där. Skall åka in i morron och köpa fläsfilé någonstans till lördagens grillspett. Jag hittade ingen på ICA Maxi!

Det är jättejobbigt att handla på nya affärer där man måste söka rätt på allt som man skall ha. Det tar för mycket tid tycker jag.

Husse har farit upp till Jaktstugan i kväll, dom skall jaga tills på söndag.

Av Solweig - 16 september 2009 20:45

Nu är hösten här, det känns om inte annat så på luften. I dag har det regnat till och från. Mellan skurarna har jag försökt gräva upp trädgårdslandet och rensa bort allt ogräs som växer överallt. Drog också dammsugaren ett varv runt huset. Men påsen var så full att det var nästan iget sug i den. Vi hade slut på dammsugspåsar visade det sig.


Kom osökt ihåg Torsen Ehrenmarks kåseri om när han i Nev York skulle köpa dammsugspåsar till hustrun, han var alltid ute på uppdrag år henne, han hamnade i alla fall vid detta tillfälle på en loppcirkus, ingen kunde få till det som han, det är en person man saknar trots att det är så länge sedan han gick ur tiden. 


I kväll hade vi medlemsmöte i Brukshundsklubben, inget större intresse! 9 personer hade infunnit sig.

Det är då tur att klubbens fortlevnad inte hänger på medlemsmötena. Men man kunde ju tycka att det skulle vara större intresse för klubbens inre verksamhet.

Nu är det bara kurser som är populära. Sedan finns det dom som tränar både agility och lydnad ganska regelbundet.

Själv skall jag gå en allmänlydnadskurs med Tora. Dels för att få mig till att träna och sedan behöver hon träffa andra hundar och lära sig att inte reagera på dom. Även leka med andra än Lina.

Lina löper ju och jag tror att även Tora löper. Vände uppochner på henne i dag och kollade det såg ut som blod även på henne.

Men det spelar ju ingen roll, kan bara vara bra att veta.




Av Solweig - 15 september 2009 20:52

I morse följde jag och Tora med husse in till stan. Han skulle till tandläkaren, jag tog tillfället att träna Tora med stadsljud och alla nya saker som finns i stan. Hon är ju mest van att skubba runt i skogen, behöver lära sig andra miljöer. Det var lite ovant till att börja med men hon vande sig snabbt. Vi skall följa med nästa tisdag också.

Sedan vi kom hem var det en massa älgkött som skulle paketeras. Husse var ju och hämtade köttet i går kväll. Jag hade somnat när han kom hem. Därför var det kvar att paketera till i dag. Men det gick ganska fort, det blev ca 40 kg totalt, då var det både kalvkött och vuxendjur.

Sedan hade ju husse plockat 10 liter blåbär och 4 liter lingon när han var och hämtade kött i måndags. Lingonen fick husse rensa, dom vill jag inte ha, vi har för mycket lingon nu. Blåbären har jag rensat och dom skall vi ha till filen i vinter.

Tog också sats och tvättade nästan alla fönster, det  var för soligt, men det var vindstilla och jag har utåtgående fönster och en del är stora så det går inte putsa när det blåser. Det gick faktiskt ganska bra, var lite svettigt bara. Det har ju varit varmt i dag.



Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards