Alla inlägg under april 2009

Av Solweig - 8 april 2009 22:13

Det blir ingen utställning för Tora i Simmatorp. Hon är en dag för ung! Men vi kommer att vara i Simmatorp i alla fall och kolla. Jag ställer inte Lina, tycker inte det är nån mening. Hon kan inte konkurera med alla vättar där nere.

Men jag skall ställa henne i Vännäs har jag bestämt. Jag och Maggan åker dit. Har bokat stuga.

I dag har vi varit och handlat med vovvarna i bilen igen. Måste träna Tora. Det går bra, hon ligger och sover när vi lämnar bilen. Det är nog så jobbigt att åka så när vi stannar så somnar hon. Hon har ju Lina med sig så det känns väl tryggt.

I kväll har jag varit på andra träffen på Eftersökskursen. Det är mycket jakt som pratas. Tror kanske inte att vi kommer att få möjlighet att göra riktiga eftersök. Men skall i alla fall göra viltspårprov i sommar har jag tänkt.

Här sitter mina söta flickor!

























Av Solweig - 7 april 2009 22:43

I dag har det varit strålande sol nästan hela dagen. Jag har suttit ute och läst i solskenet medans hundarna roat sig på snödrivorna. Fram på dagen är det bara Tora som hjälpligt kan gå på snön. Lina är för tung, hon sjunker ner i snön så hon går bara på stigarna som dom gjort.


Ingvar har varit ute på sjön hela dagen, kom hem med en liten röding.


Nu i kväll var det Trisskrap hos grannen. Liten vinst, 50 spänn, men ändå mera än vad gubbarna fick i lördags med betydkigt större insats. Dom vann ingenting.

Här sitter töserna på verandabron i solen

Av Solweig - 6 april 2009 19:00

Så var det regnigt igen. Men man skall inte klaga, det tar bort snön så det får regna. I dag var vi på affären med Lina och Tora i bilburen. Det gick jättebra. Tora var lite fundersam genast men sen sa hon ingenting.

Vi måste ju träna, om vi skall fara ända ner till Göteborg i maj måste hon ju vara van att åka bil. Jag har hyrt stuga i Simmatorp och tänker ställa Tora på SKV-utställningen i maj. Hon blir ju 4 månader precis den dagen det är utställning. Sedan åker vi ner till Linda i Göteborg.

Annars har jag bakat bullar i dag. Det är så trist att inte ha något till kaffet när det är helg. Morgan kommer hit på fredag, han ringde i kväll och kollade om vi var hemma.

Av Solweig - 4 april 2009 21:56

I dag så har husse fiskat två rödingar. Själv har jag inte gjort något alls nästan. Ringde syrran och hörde hur hon hade det. Sedan ringde jag en gammal jobbarkompis som jag inte talat med på länge.

Tvättade ett täcke, skall tvätta ett till i morron, men det är ju tvättmaskinen som tvättar, jag hänger bara.

På eftermiddagen blev det sol och då satt vi ute i solen. Middag intogs på glasverandan för första gången i år.

 

 Husse försöker få lite färg på näsan.

 Prussi ute i snön

 Tora och Lina på verandatrappan.





































Av Solweig - 3 april 2009 21:08

Maggan åkte till sin far på förmiddagen. Men då han bor intill en starkt trafikerad väg har hon svårt att ha hundarna ute där. Speciellt Prussi som har utbrytardendenser. Därför har Prussi blivit "fosterbarn" hos oss över helgen.

Det går ganska bra, fast vår tuffing Tora är inte lätt att tas med när hon skall fajtas.

Kattorna har tagit sin tillflykt till källaren. Men dom kommer säkert upp framåt kvällen. Annars har jag inte gjort annat än utfodrat och släppt hundar ut och in. Morronpromenaden med Lina gjorde jag ju naturligtvis, Tora får åka väska vilket hon inte är så glad över, men hon får gå en liten bit i början och slutet. Mitt i dan var Ingvar borta så då gick jag en liten runda i skogen med alla tre hundarna och då fick även Tora gå hela vägen.

Det blev inte mer än tre-fyra hundra meter.

Så här ser Prussi ut. Stor pomeranian. Hon är inte ett år än.






















Av Solweig - 2 april 2009 17:24

Nu har snön blötts upp så att inte ens lilla Tora 3,5 kilo kan gå utan sjunker ner. Det är lite besvärligt då hon skall rastas.Vi har bara dom smala vägarna på tomten att tillgå. Infarten är det ganska blött på så där vill hon inte rasta sig.

Visserligen kan vi gå i skogen intill, men det tyks som om hon inte vill göra ifrån sig där. Hon blir jättebusig om hon hittar lite fjolårsgräs att springa runt i, intill träden har det tinat så där är det bart.

I kväll har gubbarna i kvarteret tipskväll här hemma, så det är ju tur att jag skall på Sökkurs.

Problemet är väl om husse kollar vad Tora har för sig och när hon behöver ut, hon måste ut ganska ofta.


Av Solweig - 1 april 2009 12:01

Ibland får man förmånen att bli bjuden på väldigt god mat utan att ha gjort rätt för den! Var på Studiefrämjandets årsmöte på Stocketitt i går kväll. Årsötet var som det brukar, inga ifrågasättanden och inget tjafs utan rakt av. Sedan fick vi information av Bo Kristiansson hur björnen fungerar.

"Är björnen farlig" hette programmet.

Behöver bärplockare vara rädda i skogen? Hur gör vi om vi Inte vill möta björn? Hur gör vi OM vi möter björn?

Tips vad vi skulle och inte skulle när vi strosar runt med bärhinken.

Efter det blev vi bjudna på Renfilé med kantarellsås och potatisgratäng, supergott. Kaffe och liten smarrig efterrätt med blåbär och nånting gjort på björksav bl.a Det var jag och Marianne från BBHK som deltog.


I kväll börjar eftersökskursen, skall bli spännande att se vad det blir. Kan inte förstå hur vi skall kunna lägga spår i snödrivorna som finns ännu, men det är ju inte min huvudvärk.


Annars flyter dagen som den brukar här hemma. Tora är aktiv all vaken tid.

Linus, vår ena katt är uppskattad lekkamrat.

Lina har aldrig vågat gå i klinch med Linus, men Tora törs!


Jag tror att Linus uppskattar det nästan lika mycket som Tora, fast han blir fortare nöjd och drar sig tillbaka.

Här går Storklas och Lillklas!



























Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards