Alla inlägg under april 2010

Av Solweig - 11 april 2010 12:19

Maken fylld pensionär i går, med buller och bång kan man säga. Han hade många kommentarer över detta faktum att han blivit så gammal. Min kommentar är att om man vill leva blir man till slut pensionär, det är bara så. Har inte lidit särskillt mycket efter pensioneringen, tycker det är helt perfekt. Man rår sin tid och gör det man vill av sin

dag.

    

Födelsedagstårtan blev en köpetårta då jag var ur slag på grund av ögoninfektion.


Vi var ut på middag, den avåts på Arctura, en restaurang högst upp i en vattenreservoar för hetvattenh till fjärrvärmen i stan.

      

Det strålande solskenet var till besvär vid fotograferingen, men med lite god volja kan man känna igen dom på fotot.

  

Av Solweig - 9 april 2010 19:22

Det finns nog ingen årstid som är så omsjungen som våren. Vi lever upp på ett helt otroligt sätt här i kalla norden när våren kommer.  Vem har inte sjungit , När lillan kom till jorden, Blåsippan ute i backarna står, Videvisan,  Vinterna rasat, Ja det är våren... osv. jag sjöng en gång i tiden i kör och då var det tradition att sjunga in våren, det var jätteroligt. Roligast av allt tror jag, för mig i alla fall.

Numera brukar jag sjunga med i sångerna när man är på valborgsfirande med körsång.

Jag har just kommit på att jag måste plantera tulpaner på gaveln av huset mot sydost. En av mina grannar har jättemycket tulpaner som har kommit upp och nog kommer att blomma i maj.

Annars har vi våra gäster från Australien kvar. Vi lever som storfamilj och det fungerar faktiskt.

Tänker på att i många länder lever de olika generationerna just som vi gör nu. Det som är roligt är att vi talar nästan bara engelska här hemma. Även när man skulle kunna prata sevnska så talar man engelska.

Har i alla fall anmält Tora till utställning den 23 maj i Sundsvall i dag.




Av Solweig - 6 april 2010 20:04

Har fått ärva gästernas förkylning. Just nu är det halsont som gäller. Kan nästan inte svälja, har kännt av förkylningen ett pa dagar nu och det känns som det blir bara värre. Ingen snuva ännu och jag hppas slippa hosta. Men man kan ju inte göra så mycket åt förkylning. Den får man ju bara genomlida. Fredrik och Andreia har varit till fjälls i dag också, vi har varit hemma och skött barnen.


Lunchpromenaden med Brudarna togs i koppel efter landsvägen. Ibland är det lättare att gå där än i terrängen, så var det i dag. Det har töat så skoterspåret vi går är så löst och slirigt. Samtidigt är det bra med koppel nån gång i mellanåt. Dom går ju lösa nästan jämt.

På eftermiddagens promenad gick vi skoterspåret i alla fall. Då är brudarna lösa. Dom sprang före mig på sigen i skogen. När vi kom längre  in i skogen kom en råbock springande ca 30 meter från oss. Jag sa stopp till Tora och Lina och dom stannade tittade och kom sedan fram till mig. Man blir ju nästan religiös när dom lyder direkt. Men vi tränar ganska mycket på just sånt, då jag så gärna vill att hundarna skall kunna gå okopplade.

Av Solweig - 5 april 2010 20:37

Vi packade matsäck och drog till fjälls i dag. Sol och härligt väder , det kan ju inte vara bättre.

  

Våra jäster från Australien provade utförsåkningens ädla konst med växlande resultat. Fredrik och Andeia kunde ju men pojkarna har aldrig stått på ett par skidor förut så dom behövde inget större utförslut för att ligga på snön och sprattla.

  

 Men alla hade roligt och vi var barnvakter till lilla Emilia som ju inte var trakterad av att åka på dylika ting två år gammal som hon är

.  


Hon grävde i snön och käkade korv vilket var mycket bättre tycket hon.

Solen sken hela dagen och väl hemkommen blev det Taimat från närbelägen inköpskälla då ingen ville laga middag.

Nu sitter vi lugnt framför dummburken och längtar till sängen!

Av Solweig - 4 april 2010 11:17

Har gjort en långpromenad på skaren denna morron med hundarna. Sol från en klarblå himmer och ingen vind, perfekt vårvinterväder.

Vad kan man önska mer?

Av Solweig - 3 april 2010 20:02

I dag har det varit familjemiddag här i huset, 12 personer har utspisats, ändå blev det mycket mat över. Typiskt. man lagar för mycket. Men då räckte det i alla fall till alla.

Jag är ingen älskare av att stå och laga mat, men man måste ju ibland , för att inte säga varje dag.

Vädret har varit strålande, men det har jag inte haft så stor glädje av. Var ut med hundarna mitt i dan men annars har det varit inne som gällt.

Av Solweig - 2 april 2010 21:28

Tidningen kom i går, jättemycket att läsa. Ett fall framåt de båda senaste numren.

Långfredag, den dag som man inte tycket om som barn. Man fick inte gå ut som vanligt, och när man blev äldre fanns det ingenting att göra. Inga förlustelser alls. Det är på senare år som långfredagen blivit som en vanlig söndag.

Tora löper fortfarande. Lina har slutat. Kattorna har börjat att vara ute på nätterna. Så även dom har infört sommartid.

Av Solweig - 1 april 2010 10:14

Vi har varit helt isolerade. Provade på att leva under de betingelser som rådde när man inte hade telefon , internet eller TV. Blev utan mitt i dan i går och det fungerar nu i dag klockan 10.30 Man hade för andra gången på nått halvår grävt av vår telkabel i arbetet med fjärrvärmen. Hela byn är ju söndergrävd. Det är ju F..n att vi som inte skall ha nån fjärrvärme skall drabbas.


En riktigt glad påsk till er alla!   

 

På min färd till blåkulla blir detta av!

  

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards