Alla inlägg under oktober 2013

Av Solweig - 10 oktober 2013 15:12

Denna torsdag utvecklade sig till en mycket händelserik dag. Jag hade anmält mig till att gå det första försöket på öppenklass viltspår med Lina.

Hon gick anlaget 2009 den 16 maj.

 

Så det är ju länge sedan. Har tänkt fortsätta men det har inte blivit av. Har gått viltspårkurs med Tora och sedan har jag lagt många spår tidigare år. Sedan i fjol blev det ju inga spår utan bara valpar.

Så i dag skulle vi till, men då behagade Tora att valpa hos Anita också! 

 

Så när jag skulle gå spåret med Lina hade Anita nyss ringt och talat om att nu hade det fötts 7 stycken valpar. Min konsentration var inte på topp, trots det så gjorde Lina ett jättebra spårarbete utan hjälp av en disträ matte. Hon missade 1:a priset med 2 meter!


Hon gick lite för snävt vid återgången, hade jag varit lite på så hade jag backat henne lite mer och då hade hon lyckats. Men nu kan man ju säga att det var jättebra gjort av Lina att fixa ett 2:a pris första gången hon gick ett fullt spår, som inte var speciellt lätt.

Hon fick jättemycket beröm av domaren. Jag fick tillsägelse av domaren att hon skulle få fortsätta för hon spårade så fint. Alla andra "svårigheter" fixade hon med glans.

Sedan har så Tora äntligen valpat, på 60:e  dagen som förra gången. Hon är lite som en klocka den hunden. Lättparad och hon får stora kullar som hon föder utan hjälp, en präktig aveltik.

Så här såg det ut den 8 maj i fjol här hemma.

 


Så nu kan man konsentrera sig på nästa begivenhet som är utställningen i Sundsvall på söndag. Det kommer att ställas tre av mina (Toras) valpar, två hannar och så Julia. Skall bli så spännande. Har inte så stora förhoppningar vad gäller Julia men det är spännande med hannarna.


Anita dömer ju på lördag men jag kommer nog inte att träffa henne. Det kostar ju att gå in som publik och det är jag inte beredd att betala.


Jag tar nog helre en tur på IKEA och sedan skall jag åka ut till Maria i Matfors.

Maggan ställer i Timrå på lördag, så vi håller tummarna för henne.


Nu skall jag gå ut i det fina höstvädret och göra en lite längre promenad med Julia och Lina. Maken har farit och fiska så det blir på min lott att rasta även eftermiddagen.


Av Solweig - 9 oktober 2013 18:12

La ett spår till Lina i går eftermiddag, Det blev inte så långt som jag velat ha det, men mina klädnypor med markeringar tog slut. När man skall lägga uppehåll och vinklar måste man ju markera det, inte minns jag var det var om jag inte markerar riktigt. Då går det så många nypor.

Behöver också fixa blått plastband.( Förr fick man ju sånt på hundutställning om man fick en tvåa)  Måste köpa både flera klädnypor och plastband vid nästa besök på affären.

Hur som helst, vi gick spåret i morse klockan 10.00 Lina är ganska duktig på spår så hon hittade rätt på en gång, men det regnade hela tiden och det gillar inte Lina.

Men efter lite ringning på ställena med bloduppehåll så hittade hon tillbaka till spåret.

I morron klockan 10.00 skall vi starta första gången med ett öppenklass-spår.

Det skall bli spännande att se hur hon klarar det. Man vet ju inte om hon följer mina spår eller blodspåren.

Nu i dag hade jag inte blodat särskillt mycket för att det skulle vara svårt.

Går det dåligt får vi fortsätta att träna på bloduppehåll och stopp med bloduppehåll och vinkel.

Själva raka spåret är hon dösäker på.

Det är ju älgjakt hela oktober så problemet är ju vart man kan lägga spåren.

men förhoppningsvis finns det nån plätt som inte det jagas på.

Av Solweig - 5 oktober 2013 11:58

Så har vi varit och träffat Nils Wallin Håkansson, lika trevligt alla gånger. I dag speciellt trevligt när det visade sig att Julia hade UA på ögonen. 

 

Nu återstår HD rtg, den skall jag beställa efter nästa helg.


Skall också ta kontakt med taxklubben och höra om det finns möjlighet att få gå ett öppenklass- viltspår med Lina i höst, går det bra gör vi så många vi hinner.


Inga valpar ännu för Tora, men nu är det nog inte så långt kvar. Hoppas det går bra för min lilla gumma.

 


Av Solweig - 4 oktober 2013 22:07

Vi har fått tillökning i hundfamiljen, Maggans mops Molly skall vara här i två dagar. Maggan har åkt till Stockholm på Pom-konferens.


Av Solweig - 2 oktober 2013 18:43

I dag har jag varit på Landsarkivet på en introduktion till att släktforska. Jag har börjat flera gånger men sen har det inte blivit något mera. Nu tänkte jag att det kanske skulle vara dax att verkligen ta itu med det hela.

Man får ju sitta på landsarkivet och söka i de databaser man vill utan att det kostar något. Skall man hålla på hemma måste man ju köpa in sig på någon av endera SVAR eller Arkiv Digital.

Jag skall försöka att åka in nån dag i veckan och sitta där på Landsarkivet och forska. Vi får väl se hur länge jag ids åka in innan jag köper in mig på Arkiv Digital.


Annars så har vi haft jättefint väder i dag, sol och drygt + 10, nu hoppas man att det vädret fortsätter.


Vi har ju börjat lägga spår till hundarna, vi lägger ett par varje vecka åt dom var. Lina skall ju ha ett längre och svårare spår. Julia håller jag på att lära vad det är jag vill hon skall göra. I går gick hon  riktigt bra och följde blodsmarkeringarna ända till spårslutet. Det var bara ca 100 meter långt.

Hon tog klöven i går när vi kommit fram till spårslutet och bar den ända hem. Lina vill aldrig ens bita i klöven.


Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards