Alla inlägg under september 2013

Av Solweig - 14 september 2013 20:36

Vi steg upp klockan halv sex i morse, inte för att åka på hundutställning utan för att åka till Maggan och vara med hennes grabbar medans hon flög tur och retur till Stockholm med en tik för parning. Hundfolk alltså!!


Resten av dagen har det inte gjorts mer än en dagens dubbel, som faktiskt gick in utan stor vinst men man förlorade i alla fall inte!


Det spöregnade när jag for hem ifrån Maggan vid tolvtiden, regnet upphörde inte förrän efter klockan två. Då tog jag hundarna och gjorde en promanad.


Jag har en pion som är så fin, den kommer säkert att regna sönder under kommande vecka! Tråkigt i så fall. ( Som den som läst kommentaren sett så är det en dalia som jag har, ville bara kola om nån skulle reagera och det gjorde dotter Maria!)

   

Av Solweig - 13 september 2013 10:22

I går bakade jag bullar och rensade rabatter. I dag blir det bara rabattrensning. Kanske att jag tar upp potatisen också, det skall ju bli regn till veckan och då blir det jätteblött i landet så det är inte roligt att vara där och gräva.


Skall också ta i amaryllisarna som står i trädgårdslandet. Får se om dom är uppätna av "odjur" det har hänt tidigare år!


Ingvar åker upp till jakten i eftermiddag, men det blir visst inte nån vidare jakt då dom har så dåliga hundar!


Har fortfarande två näckrosor som blommar i dammen, en vit och en röd.

 

Har även massor av små tomater i växthuset.

 

Även stora 

  

Själv skall jag tvätta fönster i helgen, lite dumt kanske när det blir regn till veckan , men jag vill ha det gjort innan det blir för kallt.

Tänk jag fick en ros på morsdag av Maggan, den var väl 2 dm hög, jag satte ut den i en kruka så fort det gick så här ser den ut i dag.

 

En av blommorna.

  

Annars blir det till att sitta inne på söndag då det skall regna. Fast vi har bestämt att vi skall äta surströmming på söndag e.m men det gör vi ju på glasverandan så det får väl regna bäst det vill!


Av Solweig - 11 september 2013 19:19

Åter en fin kväll, vi har ätit middag ute i trädgården det var varmt och skönt. Sedan kaffe på glasverandan!

Dagen har annars inte varit full av aktiviteter, men vi har varit till stan och handlat. Det tog nog nån timma.

Man behöver ju inte göra mer än man vill! Tvättmaskinen arbetar ju på egen hand!

Hänga tvätt blir man ju inte utarbeted av!

Gjorde ett grovjobb i går när jag rensade bort ogräset i jordgubbslandet, det var massor trots att jag rensade på försommaren.

 

Av Solweig - 9 september 2013 21:58

I dag har det varit "sommarväder" här. Sol och +20 det är underbart!

Gjorde en timslång morronpromenad med hundarna.

Jag har gjort tre hundpromenader i dag så husse har inte gjort någon.


Linus som är vår fina "solkatt" låg som vanligt när det är sol på bron och solade.

 

Julia som inte är nån solkatt men gillar Linus måste göra honom sällskap.

 

Vi plockat svarta vinbär och krusbär, man måste passa på när det är torrt.

Vinbären har jag rensat och skall koka i morron. Krusbären har husse lovat snoppa och det har han påbörjat men nu är han i skogen och slaktar älg. Så han får väl snoppa färdigt i morron!

I kväll har vjag varit till Maggan och tömt kameran. Det var över 90 bilder som hon tagit i Högbo. Det var hon som hade kameran, jag var så långt ifrån henne att vi kunde inte ta bilder av varann under utställningen.



Av Solweig - 8 september 2013 10:21

Hundfolk är ju som känt ett speciellt släkte! I går steg man upp halv fyra på morronen, kokade kaffe och bredde mackor. Maggan kom fyra och vi startade resan ner till Sandviken.

Det var dimmigt stora delar av vägen, speciellt söderöver. Nere i Högbo var det kallt och dimmigt. Det blev inte sol förrän mitt i dan.

Jag hade alla hundarna med, men ställde bara Julia. Hon skötte sig jättebra.

 

Cert,Cacib och BIM. Man kan väl inte vara annat än stolt över sin fina  tös!

BIR blev jättesnygga Tridents Wilbur.


Maggan hade också en fin dag med sin söta Millan,

 

Cert,Cacib och BIM, så nu har våra två egenuppfödda unghundar tre cert vardera.

I dag är det vilodag här hemma, det märks att gårdagen blev lång.

 

5-2

Av Solweig - 5 september 2013 19:46

Jag håller ju dieten 5-2, inte för att gå ner i vikt men för att ev. bli lite piggare. Det är ju svårt att märka på sig själv om man blir piggare. Jag har ju inte varit trött och hängig tidigare heller. Men hur som hgelst har jag gått ner 5 kilo, så nu måste jag äta mera när jag äter. Det som möjligen har förändrats är att jag känner mindre av min höft. Trots att jag stod och rensade två långa rabatter i går fick jag inte ont efteråt, det brukar jag få!

Men det är ju subjektivt, svårt att veta om jag inbillar mej eller om det är fakta.

Har i alla fall lagat mat i dag, det är lite knepigt att laga mat när man inte får smaka. Sedan har jag bakat kubb,samma där, jag vet inte hur den blev. Måste testa en i morron bitti då jag äter normalt.

Jag "fastar" 500 cal tisdag och torsdag, resten av dagarna äter jag vad jag vill och hur mycket som helst. Fast man krymper ju magsäcken så man är inte så hungrig dom dagar man "får" äta.

Nu skall jag dricka en kopp the, har varit ute och klippt gräsmattan, den var så lång så det blev inte så snyggt, men nu är det gjort i alla fall.



Sol

Av Solweig - 4 september 2013 11:09

Nu är det ett tag sedan det var sol och lite varmare, vi har haft så kyligt att man letat igen vinterkläderna.

I går plockade jag två liter svarta vinbär i alla fall och kokade sylt. I dag skall jag försöka ta ett tag i trädgården, ogräset växer även om det är kyligt!

Vi har i alla fall klarat av att få tomater så det räckt för hushållet även gurka har vi fått, fast den börjar avta nu. Den vill ha värme.

Jag har ganska många paprikor, men dom är gröna fortfarande och det ser inte ut som att dom hinner bli röda innan det blir för kyligt. Vet inte hur jag skall göra, får väl ta in krukorna fast dom är stora!

Maggan och jag skall till Sandviken till helgen på utställning. Jag måste ta med alla hundarna fast det är bara Julia som skall ställas.

Vi får väl se hur det går. Har två utställningar kvar i år det är den till helgen och sedan Sundsvall.

Har köpt ett nytt objektiv till kameran så att det skall gå att ta bilder både på nära håll och långt ifrån. Vi får väl testa det i helgen.

Av Solweig - 1 september 2013 11:55

I går var jag på en mycket intressant dag ute på Torsta, ett jordbruksgymnasium vi har här i Jämtland. Agria Breeders club, Jämtland/Härjedalens kennelklubb hade bjudit in Anne Skogh från SKK:s juridiska avdelning. Hon hade en mycket bra och tydlig genomgång av alla olika avtal, allt kring uppfödning, försäljning och de tvister och bekymmer som kan uppstå i samband med att man som uppfödare säljer, parar eller lägger ut foderhundar.

Det är mycket som man inte tänker på. Anki Thulin från Agria informerade om försäkringar. Ett område som är som en djungel det med. Vad gäller när nått händer? Vad har man för skydd?

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards