Alla inlägg under maj 2012

Av Solweig - 10 maj 2012 15:36

Min duktiga Tora är en exenplarisk mamma, lämnar inte valplådan någon längre stund. Hon slickar och sköter om alla sina 10 barn med den äran. Vi försöker utfodra Tora så att hon skall orka med hela högen.

Sen måste man styra lite, vi har en bamsing som är duktig på att förse sig. Han är redan öve 300 g efter två dagar!

Syskonen ligger dom flesta på 222-250g. Vi väger på morron.

Här är bamsingen.

 

Som tur är sover delar av flocken så det blir lite mera plats att äta för dom andra.

 

Min duktiga Tora mamma.

 

Vi har märkt dom med tippex! Det använder man ju inte i dessa datatider.  

Av Solweig - 9 maj 2012 08:32

Det har ju varit så kyligt och ruggit så fåglarna har besökt fågelautomaterna ofta denna vår. Det har blivit slut på mina fågelfrön. Skulle inhandla mer här i Brunflo men det var slut på affären också. Så vi får dra in till stan och se om det finns där.

Hacke vill ochså ha käk.

 

Småfåglarna har käkat tomt.

   

 

Sen är det några som innan dom kom ut tog så här mycket plats.

 

Nu är det trångt vid matställena även här och jag vet inte hur mycket mat det finns. Skall väge gänget nu om en stund och se om det funnits nån mat och om alla fått sin beskärda del. Det finns ju inte tutte till alla utan man får hålla sig framme!

 


Av Solweig - 8 maj 2012 16:02

Strax efter 4 i natt började Tora valpa, sen höll det på fram till strax efter 8 i morse. Då hade hon fått 7 valpar, men det började bli långt mellan att dom kom. Så jag ringde djursjukhuset och fick komma dit direkt. Dom kollade blodprov och rtg. Det var tre valpar kvar. Då satte man dropp på Tora och sen hade det fötts 3 valpar till fram till 12.00

Nu är vi hemma och trötta men glada att det gick så bra.

Nu återstår att fixa de närmaste dagarna så att valparna växer till och blir lite bättre på att förse sig med mat.

Tora har ju ätit dåligt, vilket inte är konstigt, med så många valpar i magen. Nu gäller det också att få henne att äta så hon får nån mjölk. Bara utmaningar!

Av Solweig - 6 maj 2012 19:16

Tora har ätit både lunch och middag så det är nog ingenting förestående. Husse har kommit hem och varit ut med Lina så att hon inte skall klättra på väggarna.

Själv vet jag inte vad jag skall ta mig för, är för trött för att läsa, somnar på direkten. Då lär man väl inte kunna sova till natten.

Har i alla fall varit ute med snabeldraken, Lina fäller och när hon fäller är det något av det värsta man kan se. Hon har ju så in i bängen med underull så det blir hur mycket som helst trots att jag kammar henne med karda två ggr per dag är huset fullt på nolltid. Det ser ut som om jag inte har dammsugit på veckor. Trots att jag gör det varje dag.

Hoppas att det snart är färdigt. Tora fäller också men det är täckhår och betydligt mindre.


Skulle skola om tomaterna en gång till, men det får vara tills Tora har valpat.

Vi skall i alla fall bära ut fuchsiorna till växthuset i morron, dom har blivit så stora så annars bryter man sönder dom.

Av Solweig - 6 maj 2012 09:29

Lugnt kan man väl inte säga att det har varit! Tora har varit ut minst tre ggr i natt. Hon mår tjyvens nu på morron och har kräkts 3 ggr. Just nu ligger hon och vilar, sover gör hon inte. Jag hoppas det sätter igång snart så det är överstökat.

Har varit ut på moronpromenad modell kort, men Lina blir dåligt rastad när jag är ensam hemma. Maken kommer hem mitt i dan och då skall han få ta Lina på långpromenad. Hon behöver det.

Av Solweig - 5 maj 2012 19:27

Man bara väntar. Trist ute är det också så man kan inte vara ute och göra nått. Har varit snöblandat regn hela dagen och kallt!

Hoppas det blir bättre i morron och att solen tittar fram.

Läste i trädgårdsföreningens medlemstidning att det skulle vara rabattdagar för medlemmarna på Växtvaruhuset i dag. Då brukar vi ju vara där och värva medlemmar. Dom måste ha frusit ihjäl i dag  dom som varit där. I detta väder kan man inte ha något under bar himmel. Vi brukar ju ha bord med tidningar och litratur! Hoppas det är bättre nästa lördag för det är 25% rabatt för medlemmar då med. Jag har varit där flera år tidigare och värvat medlemmar, men i år gick det ju inte då Tora skall valpa när som helst.

Av Solweig - 4 maj 2012 18:36

Det snöar och har så gjort hela dagen. Från början smälte snön så det blev bara blött, men nu i kväll ha det börjat lägga så nu är det vitt ute.

Hundarna som i vanliga fall gillar snön tycker det är för blött. Men Tora måste ju ut ganska ofta.

 

Min lilla sötnos, hoppas hon valpar snart. Det är så jobbigt för henne nu. Magen är så stor och hon är tung, väger 16,7 kilo.

 

Hon vägde 10 kilo innan hon parades. Jag gav henne ganska mycket mat i början av  dräktigheten, det visade sig vara tur då hon i det senare skedet har varit dålig på att äta så hon har behövt ett lager för att inte bli för mager under dräktigheten.

En fundering jag har är hur man klarar av att fixa detta med utevistelserna när man bor i lägenhet. Jag öppnar ju bara någon av balkongdörrarna och hundarna får gå ut lösa.

Tora måste ju ut även nattetid nu, att klä på sig och gå ut så besvärligt.     



Av Solweig - 3 maj 2012 10:28

Vi vann bara 75 kr  i går kväll, men vi hade en trevlig kväll tillsammans.

Annars blir man besviken över att det är så kallt. När dagarna blir längre och det skulle kunna vara trevligt att vistas ute, har vi det så kallt och blåsigt så man kan inte vara ute om man inte har vinterkläder på. Jag har mera kläder på mig nu än när det var "riktig" vinter.

Till helgen lovar väderprofeterna oss snö! Det fattas bara det!!!

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards