Alla inlägg under maj 2008

Av Solweig - 24 maj 2008 20:05

Man trodde inte sina ögon imorse när vi var ute på morronpromenad Lina och jag. En helt blå himmel, inte ett moln så långt ögat nådde!

Skulle ju ut till Rösta på uppdrag, Maritta och jag informerade om RST och sålde lotter i vår blomlotteri.

Jag hade också med kaffe till dom som ev. jobbade i visningsträdgården.

Helt underbar dag att vara ute i.


Annat var det i går då vi var nere vid brukshundsklubbens stuga och fixade till helgens lydnadstävling. Då regnade och haglade det. Anneli satte penseér och Inger hade handlat mat. Själv städade jag lite i stugan. Det blir så skräpigt när det är så blött som det varit på senaste tiden.

 

 Vi fick blider från Australien i helgen. Fredrik med Andrea och Emilia.

Skall bli roligt att träffa dem i höst




















Av Solweig - 22 maj 2008 20:55

Det har regnat nästan hela dagen. Tur att man har en jättehög med kläder som man måste stryka!

Det är perfekt när det regnar. Har varit ut med Lina mellan skurarna.

Men i kväll har det varit toppenväder, tur var det, jag var träningsvärd nere i Slansve.

Det kom bara några och tränade i kväll när det var så perfekt väder.

Vi tränade i alla fall. Fikade lite innan vi åkte hem.

I trädgården är det några blommor som trotsar kylan och slår ut.


En bollviva som håller på att slå ut, den har hållit på hela veckan!

Lungört, årets perenn, fast den vita. blommar tidigt.


Här är en tidig lilja, Blek klocklilja (Frittilaria pallidiflora)

 Också en tigdig växt, Turkisk Julros. ( Helliborus orientalis " Metallic Blue")

Har en vit Heliborus Niger som blommar ännu tidigare.

 Detta är tacksamma växter Pärlhyasinter, blommar hur kallt det än är!

En blöt Backsippa, har en vit med men det skall vara solsken för att göra den rättvisa.



Av Solweig - 21 maj 2008 15:56

Nu har jag börjat att gräva bort jord för att göra dammen större.

Ett tag var det så varmt och skönt men så gick solen i moln och det började regna, så då gick jag in. Så bråttom men dammen är det inte så att jag står ute i regn och gräver!

Hade en daliaknöl som började grönska till jul, men det går ju inte så jag la den torrt och sen har det inte synts ett liv i den krukan. Men för nån vecka sen tänkte jag att "du får en sista chans"vattnade igenom krukan riktigt, och kan man tänka det har kommit upp två skott. Den lever! Så nu har jag burit ut den i växthuset.

Av Solweig - 20 maj 2008 23:47


Man kan ju inte sluta och tro på att det skall bli sommar i år!

Efter hundpromenaden for Solan och jag till Mari Gunnarsson i Västerkälen och handlade Clematis Paul Farges - Summer Snow. Passande namn eller hur? Den har vita blommor men sen kunde jag inte låta bli att köpa en Jackmanii clematis också. Den hette Romantika, det kan man väl säga att man är när man tror på bättre tider!

Har satt om tomaterna i dag också. Skulle ju ha satt dom i hinkarna, men det är så mycket plant i växthuset så det ryms inga tomathinkar där, därför satte jag dom i stora krukor tillsvidare.

I kväll har vi haft sektorsmöte för agilityn här hemma. Planerar ju för höstens tävling och aktiviteterna i sommar.

Husse har varit ute i skogen med Lina. Hon tycker det är jättekul att följa husse på fisketur.

I morron skall jag fixa en blus till Maggan och sen börja gräva ut dammen.

Den skall bli 1 meter bredare, har jag tänkt. Får se hur mycket sten jag stöter på.

Så här såg dammen ut 2006. Det är Maggans hundar på kanten.



Av Solweig - 19 maj 2008 22:55

har hänt i dag. Har tvättat och hängt ut kläder. Ryckt några ogräs, annars inget speciellt. Fixat uppgifter till trädgårdsföreningen.

I kväll var jag bort och körde två vändor på agilityplan. Handlade på vägen hem.

Nu väntar sängen.

Av Solweig - 18 maj 2008 22:55

Har vänt trädgårdslandet i dag. Så nu är man väl obrukbar tillatt göra något med kroppen i morron. Vi har ett trädgårdsland som är 3X10 meter.

Var först ut med Lina en långpromenad i morse. Sen tog trädgårdsarbetet vid.

Nu på eftermiddan har jag varit på hundkurs i Lugnvik. Det gick ganska bra  med de moment jag gjorde fast platsliggningen var inte bra. Hon satte sig upp två gånger. Så det får jag hårdträna. Sedan ligg och stanna under gång blir nästa del att träna in så det sitter. Har nästa inte tränat det.

Hon lägger sig fint men hon måste bli kvar när jag går.


Husse kom hem med 25 kg torsk , sej och en del andra fiskar, han har varit i Norge på fisketur tillsammans med en massa gubbar. Dom hade finnt väder hela helgen.

Jag får ju lite abstinens över havsfisk som är nästan rödlistad, men dom fiskade ju med krok så det var väl inget rovfiske precis. Jag köper inte torsk på affären nuförtiden. Man har blivit påverkad av debatten om utfiskningen av torsk.

Av Solweig - 17 maj 2008 22:31

I dag har jag varit halva dagen på Växtvaruhuset. Vi i Trädgårdsföreningen hade 25% på alla växter i dag.  Så vi var där och sålde fika och värvade medlemmar bland dom besökare som inte redan var medlemmar.

Solveig granne var med mig hela tiden.

Jag köpte en dvärgblågran, var jag nu skall sätta den samt en stor Rams.

Kan ju inte låta bli!

Tränade lite med Lina när vi kom hem. Hon fick ju sitta i bilen hela tiden då Husse är i Norge. Men det var ju inte så soligt och jag hade täckt hennes bur och ställt bilen skuggigt.

har inte gjort ett dugg sen jag kom hem förutom varit ut med Lina två gånger.

Nu tänker jag göra kväll.


Av Solweig - 16 maj 2008 17:21

I dag har jag kokat murklor halva dagen, det var jättemånga sniglar i murklorna. Jag visste inte att det var så begärligt för sniglar att äta murklor.

Jag har i alla fall kokat dom tre gånger och tänker även koka upp dom innan jag tillagar något med dom.


Har tränat halter med Lina, det har fungerat så där. Det är svårt att inte bli störd av något omkring. Men man kan ju inte bara hålla till hemma i köket.


I går kväll fick jag tider för fortsättningen av lydnadskursen.

Helst skulle jag sluta, men eftersom jag betalat 900 kronor måste jag väl försöka få lite valuta för pengarna ,även om jag inte trivs i kursen.

PÅ måndag får jag väl kompensera med agilityträning. Vi skulle ju ha varit med på träningstävlingen i onsdags men jag kom ju hem så sen så jag hann inte.

Jag har tagit bort dom röda vintermattorna från vardagsrummet och lagt in dom grå fula sommarmattorna, som det inte syns om det hamnar grus och skräp på. Både Lina och kattorna, ja även vi drar in så mycket skräp och smuts då vi går igenom vardagsrummet på väg in från trädgårn.


Jag duschade Lina i går kväll, hon tycker inte om att duscha men hon går in själv i duschkapinen vilket jag tycker är tufft ändå!


Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Östersunds väder

Väder Östersund

Superninjas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards